مشاوره حقوقی استارت اپ موضوعی است که در این مبحث قصد بررسی آن را داریم.

استارت اپ کسب و کار مبتنی بر فناوری می باشد. تمامی استارتاپ ها به نحوی از موبایل، وب، اینترنت استفاده می کنند تا تعداد کاربرانشان به بالاترین حد رسیده و رشد نمایند.

بد نیست بدانید همه ی کسب و کارهای اینترنتی بایستی از مقررات تجارت الکترونیک تبعیت نمایند و یک وکیل خوب استارت اپ بایستی از این قوانین و مقررات به خوبی آگاه و مسلط باشد. ما در مقاله ی زیر به بررسی مشاوره حقوقی استارت اپ می پردازیم.

کدام مشکلات حقوقی استارت اپ ها را تهدید می کند؟

برخی مسائل و مشکلاتی که کسب و کارهای نوپا و استارت اپ ها را تهدید می کند عبارتند از:

  • غیر قانونی بودن آن ها: معمولا در هر کشوری، انجام فعالیت های تجاری آزاد است. ولی به هر حال، در برخی زمینه ها مقررات هر کشور ممنوعیت هایی را ایجاد کرده است. چنانچه شما قصد دارید یک استارتاپ را راه اندازی کنید بایستی که حتما پیش از آن با یک وکیل مجرب مشورت نمایید تا فعالیتتان با قوانین کشور مغایرتی نداشته باشد.
  • عدم دریافت مجوز: در اغلب موارد فعالیت های استارت اپی از لحاظ قانون و شرع مجاز می باشد ولی انجامش نیاز به دریافت مجوز از نهادها و سازمان های خصوصی دارد. چنانچه فردی بدون داشتن مجوز کسب و کاری را راه اندازی نماید، پایانی به جز فیلترینگ و توقف فعالیت ندارد.
  • مشکلات مالیاتی: مالیات از اموری است که اغلب استارتاپ ها نسبت به آن بی توجه هستند. برخی اوقات یک استارت اپ به علت فرار از مالیات، کسب و کار خویش را از اداره ی مالیات پنهان می کند. این در حالی است که اداره ی مالیات امکان دستیابی به اطلاعات شرکت ها را داشته و هر شرکتی باید بعد از ثبت، یک کد اقتصادی دریافت کرده و اظهانامه ی مالیاتی خویش را ارائه نماید. گفتنی است عدم پرداخت مالیات، نه تنها موجب معاف شدن از پرداخت مالیات نمی گردد، بلکه بایستی به اداره ی مالیات جریمه نیز پرداخت نماید که در بیشتر موارد بسیار سنگین تر از مقدار مالیات واقعی است.
  • مشکلات بیمه ای استارت اپ ها: در بسیاری موارد، استارت اپ ها بی توجه به مسائل حقوقی و تامین اجتماعی، اقدام به جذب نیرو می کنند. با این تصور که می توانند با توافق نمودن با کارگران، از پرداخت بعضی حقوقشان طفره بروند. به مرور زمان این مسئله می تواند علاوه بر کاهش انگیزه ی کارکنان، باعث شود بعضی از آن ها به شکایت و طرح دعوا بپردازند. نتیجه ی آن نیز چیزی نیست جز پرداخت جریمه های سنگین.
  • تجاوز به اموال فکری استارت اپ ها: اسرار تجاری، طرح های صنعتی، نرم افزارها، اختراعات و علامت های تجاری از جمله اموال فکری استارت اپ ها هستند که باید مراقب آن ها باشند. گاهی برخی افراد در بعضی کسب و کارها، مبالغ هنگفتی را برای تجاری کردن یک ایده ی خلاقانه هزینه می کنند و درست در هنگامی که کار در مرحله ی رونق گرفتن است، فرد دیگری مشابه آن را تولید کرده و کسب و کار وی با مشکل مواجه می گردد.

مشاوره حقوقی استارت اپ چه کمکی به شما می کند؟

مشاوره حقوقی استارت اپ در زمینه های زیر به شما کمک می کند:

  • مشاوره برای بررسی درست یک قرارداد. این کار باعث می شود که شما یک رابطه ی طولانی با مشتریانتان داشته باشید.
  • مشاوره برای استخدام افراد، بدون داشتن مشکلات حقوقی آینده.
  • کمک برای بحث های کپی رایت، لوگو، ثبت اختراع.
  • مشاوره برای قوانین و مقررات وب سایت.
  • مشاوره و راهنمایی شما برای ترکیب شدنتان با دیگر شرکت ها.
  • وی به شما کمک می نماید تا بتوانید با توافق نامه ی NDA از ایده هایتان محافظت نمایید.
  • میانجی گری در اختلافات ایجاد شده بین موسسین.
  • ثبت نمودن شرکت.
  • مشاوره برای انتخاب برند شرکت و نام دامنه ی مناسب.

شما برای جلوگیری از هزینه ی ارجاع به وکیل، هزینه های نقدی و زمانی و هزینه های توافق باید از یک مشاوره حقوقی استارت اپ کمک بگیرید.

وکیل خوب استارتاپ به شما کمک می نماید که عمل خود را به سرعت انجام دهید و شانس افرادی که در مقابلتان قرار دارند کاهش یابد. همچنین وی به شما کمک می نماید تا پیش نویس های سرمایه گذاران، کارمندان و .. به درستی اصلاح گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *