حکم نگهداری سگ در آپارتمان از مواردی است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

این روزها می بینیم که افراد زیادی حیواناتی مثل سگ را نگهداری می کنند. در ایران قانون مشخصی، برای نگهداری این حیوان وجود ندارد. اما اگر فردی این کار را بکند و با این کارش برای همسایه ها مزاحمتی ایجاد کند یا بهداشت آپارتمان را دچار مشکل نماید، همسایه ها می توانند از کار این فرد شکایت نمایند تا قانون با آن ها برخورد کند. ما در مقاله ی زیر به بررسی این موضوع که حکم نگهداری سگ در آپارتمان چیست؟ می پردازیم.

در بخش های  مشترک آپارتمان نگهداری سگ ممنوع است

با توجه به قانون به نظر می رسد که عنوان مجرمانه ی مشخصی برای نگهداشتن سگ در آپارتمان و خانه وجود ندارد. البته چنانچه یکی از همسایه ها به دادسرا شکایت کند و در آن جا ثابت کند که رفت و آمد و نگهداری سگ، تهدیدی علیه بهداشت به حساب آمده یا این که این سگ صدای غیر متعارفی مثل پارس های شبانه ایجاد می کند، همسایه ها می توانند برای رفع این مزاحمت به دادسرا رفته و شکایت نمایند.

برای این کار بهتر است که استشهادیه ای را از دیگر همسایه ها تهیه نمایید. طبق ماده ی 3 قانون تملک آپارتمان ها، در بخش های مشترک آپارتمان نگهداری حیوانات ممنوع است.

در مورد این سوال که حکم نگهداری سگ در آپارتمان چیست؟

باید گفت طبق قانون، نگهداری حیواناتی مثل سگ، که نجس العین هستند در معابر و وسایل نقلیه و اماکن ممنوع است. فرد مرتکب شونده علاوه بر پرداخت جزای نقدی به میزان 100 تا 500 هزار تومانی، به ضبط حیوان نیز محکوم می گردد.

همچنین نگهداری سگ در آپارتمان، چنانچه باعث نارضایتی هر کدام از ساکنان گردد، ممنوع بوده و نگهدارنده ی آن در مرتبه ی اول باید ظرف نهایت 10 روز، مزاحمتش را برطرف نماید.

در مرتبه ی دوم یا در صورت برطرف نشدن مزاحمت، به پرداخت جزای نقدی به میزان 50 تا 500 هزار تومانی و ضبط حیوان مذکور محکوم خواهد شد.

فلسفه ی نجاست سگ

خیلی از افراد سوال می کنند که فلسفه ی نجاست سگ چیست و با توجه به این مطلب حکم نگهداری سگ در آپارتمان چیست؟ از نگاه آن ها سگ که یک حیوان مفید و باوفایی است، حکم نجاستش خلاف حقوق سگ است.

در جواب این افراد باید گفت اگر وفادار بودن و مفید بودن سگ برای طهارت آن کافی باشد، بنابر این خون که بدون آن حیات انسان با خطر مواجه می شود، نباید نجس باشد. آیا می توان به بهانه ی اشرف مخلوقات بودن انسان، نجاست خونش را انکار نمود؟

نجاست سگ به معنای پلیدی ظاهری آن است. تمام اجزاء سگ اعم از مو، پوست و گوشت سگ نجس بوده و هر چیز مرطوب که به سگ بورد، نجس می گردد. سگ همانند خون بدن نجس العین است. بدون خون هیچ موجودی دوام نمی آورد. ولی با این حال خون نجس است.

پس با توجه به این مطلب، نجس بودن سگ ربطی به بی گناهی و یا بی وفایی آن ندارد. همان گونهکه نجاست مدفوع، خون و بول انسان ربطی به انسانیتش ندارد. انسانیت عزیز و محترم است ولی بول، مدفوع و خون انسان نجس است. در رابطه با حکم نگهداری سگ در آپارتمان نیز باید گفت: چنانچه نگهداری حیوان نجس العینی مثل سگ مخل آسایش و نظم دیگران گردد، افراد می توانند با توجه به قانون مجازات های اسلامی از نگهدارنده ی سگ شکایت نمایند.

شکایت از نگهداشتن سگ در آپارتمان

هم اکنون در دادگاه ها پرونده های مربوط به شکایت نگهداشتن سگ های خانگی کم نیست. متاسفانه در کشور مابیشتر افراد به خاطر خودنمایی به نگهداری سگ می پردازند. مخصوصا سال های اخیر که حیوانات خانگی مثل سگ را با قیمت ها و نام های عجیب و غریب به فروش می رسانند. این کار آن ها بیشتر به مد شباهت پیدا نموده است.

سگ از لحاظ فقهی جزء نجاسات به حساب آمده و خرید، فروش کردن آن حرام است. از آیت الله مکارم درمورد حکم نگهداری سگ در آپارتمان سوال شد. ایشان فرمودند خرید، فروش و همچنین نگهداری سگ آپارتمان، سگ شکاری، سگ زراعت و گله و همچنین سگ بستان از  این حکم ( خرید و فروش) استثنا گشته اند.

همچنین از ایشان سوال شد، با توجه به این که در قرآن به نجاست سگ اشاره نشده، آیا می توان آن را در خانه یا آپارتمان نگهداری کرد؟ ایشان در جواب این سوال فرمودند که متاسفانه سگ دوستی، یک فرهنگ غربی بوده که در کشور ما رواج پیدا کرده است.

 افراد زیادی در غرب هستند که سگشان را از خانواده ی خود بیشتر دوست می دارند. در خصوص نجس بودن سگ روایات زیادی داریم. روایت داریم که حتی ظرف نیم خورده ی سگ باید به روش خاصی پاک گردد.

این که در قرآن سخنی از نجاست سگ به میان نیامده، دلیلی بر نجس نبودن آن نیست، در قرآن به صراحتا به بسیاری از محرمات و واجبات نیز اشاره نشده است، تا جایی که حتی تعداد رکعات نماز نیز در قرآن نیامده، بلکه برای این کار به سنت پیامبر ارجاع داده شده است.

وقت گذاشتن برای سگ توجیه ندارد

عضو کمیسیون فرهنگی، سید رضا اکرمی در رابطه با ممنوعیت نگهداری سگ در معابر و اماکن عمومی می گوید: در شان یک فرد مسلمان نیست که  وقتش را چه در خیابان و چه در خانه با سگ بگذراند. وی همچنین در رابطه با عین نجاست بودن سگ افزود: در اسلام سگ هم همانند خوک عین نجاست بوده و هر کس با آن زندگی کند، دچار مشکل می شود.

وی گفت ما تاکنون گزارش های زیادی مبنی بر نگهداری سگ در آپارتمان داشته ایم که باعث به وجود آمدن مشکلاتی مشکلات زیادی برای همسایه ها شده است. اکرمی همچنین افزود زمانی که انسان می تواند با انسان های دیگر رفت و آمد داشته باشد، چرا  وقت خودش را باید با سگ بگذراند.

نگهداری سگ می تواند باعث انتقال بیماری های واگیردار گردد

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در رابطه با نگهداری سگ می گوید: میان حیوان و انسان، بیماری های مشترکی وجود دارد که ناقل این بیماری ها، حیوانات هستند. بیماری هایی که هیچ علامت مشخصی نداشته و به سادگی به انسان منتقل می شوند.

وی همچنین در رابطه با نگهداری سگ در آپارتمان افزود، نگهداری سگ در خانه یا آپارتمان کار صحیحی نیست. چرا که می تواند باعث انتقال بیماری های واگیردار به اعضای خانواده و  محل شود. چرا که معمولا افرادی که سگ های خانگی را نگهداری می کنند، بعد از تماس با  آن دست های خودشان را نمی شویند. حتی در برخی موارد ممکن است که این سگ ها به رختخواب این افراد بیایند و میکروب های خود را به آن ها انتقال دهند. در بیشتر موارد، این میکروب ها به اعضای منزل نیز منتقل می شود.

طی تحقیقات انجام شده، در اثر انگشت صاحب سگ، میکروب های مدفوع سگ وجود دارد. از جمله بیماری هایی که از سگ به انسان منتقل می شود عبارتند از:

  • لیشمانیوز جلدی: لیشمانیوز جلدی یک بیماری پوستی است که می تواند از سگ به انسان سرایت یابد.
  • هاری: هاری نوعی بیماری ویروسی کشنده است که باعث عفونت دستگاه عصبی می شود. همه ی حیوانات خونگرم می توانند به آن دچار گردند. این بیماری از طریق گاز گرفتن حیوان، به انسان منتقل می شود.
  • بیماری های انگلی: بیماری های انگلی سگ به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می گردد. شپش، کری و کک از نوع انگل خارجی هستند. نوع داخلی این بیماری نیز شامل کرم های نواری و کرم های گرد است.
  • کیست هیداتیک: کیست هیداتیک هم نوعی بیماری انگلی بوده که در مدفوع سگ وجود دارد.

 

7 thoughts on “حکم نگهداری سگ در آپارتمان

  1. همایون شکری :

    سلام درصورت شکایت ازفروشندگان سگ به کجا بایدمراجعه کرد.

  2. احمد احمدب :

    واقعا وقتی این مطلب را یک انسان آگاه بخواند برایش،درک این وضع مملکت راحت می شود طبق فرمایشات نویسنده این متن نگهداری سگ به دلیل نجاست صد در صد آ ن ممنوع است البته نیازی دلیل و برهانی برای آن در اسلام بخواهیم اگر در قرآن هیچ آیه و دستوری از طرف خداوند متعال در باب نجاست سگ نیست مشکلی نیست خداوند تعداد رکعات نماز هم نگفته ولی نمی گوید که تقریبا در هشتاد سورها و آیه های قرآن امر و دستور به نماز می نماید به صراحت تمام کلیه نجاسات را مثل خوردن گوشت مردار و خوک و نوشیدن خمر و شراب را به دلیل نجاسات آن ممنوع می نماید اما شما در همه قرآن و احادیث پیامبر و ائمه اطهار هیچ کلمه و جمله ای را مبنی برنجاست این حیوان مظلوم پیدا نمی کنید و فقط تفسیر به رأی عده ای را می بینید که خود و افکار خود را تمام اسلام میدانند یا این که چون غربی ها از سگ نگهداری می کنند پس سگ نگهداشتن عمل بد و ممنوعی میدانند ولی نمی گوید ما سال‌ها است که از غرب و مصنوعات غرب استفاده می کنیم و آنها را عیب و بد نمی دانیم در مورد انتقال بیماری ها از سگها به انسان گفتند اما نمی گویند در بزرگترین بیماری چند قرن اخیر که تبدیل به بزرگترین خطر برای سلامت انسان شده و روزانه صدها انسان را به شدت بیمار می کند و می کشد آیا حتی یک سگ در انتقال و انتشار این بیماری نقشی نداشته و بزرگترین خطر انتقال این بیماری از خود انسانها است نه حیوانات از خدا بترسید بالاخره هم می میریم و خداوند به جهت کلمه کلمه گفتار و عقاید و اعمال بازخواست و مجازات میشویم دست از ظلم به این حیوان و حیوانات دیگر که جز خدا فریاد رسی ندارند بردارید. از خشم و غضب خدا بترسید.

  3. تارا :

    وقتی به قسمتی از یک متن که با کل آن مخالف هستید ، پاسخ دادید و سپس تصور و اعلام کنید که کل مطلب غلط است قطعا از مسیر انصاف دور شده اید. در متون روایی و مستند شیعه روایات متعدد از اهل بیت در خصوص پرهیز ازسگ و اجتناب از نگهداری در منزل ، و حکم برآب کشیدن ظرف، بدن و لباسی که دهان سگ یا بدن سگی که تر باشد به آن خورده باشد، داده شده است، و بر نجس بودن آن تاکید شده است. در سایت های معتبر دینی (سایت اطلاع رسانی آیات عظام نظیر آیت الله مکارم) مبسوط توضیح داده شده است. در ضمن نجاست سگ چه ربطی به آزار سگ دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *