اعتبار قولنامه دستی در دادگاه موضوعی است که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم.

خیلی از مشکلات افراد در رابطه با خرید و فروش، به علت عدم آگاهی آن ها از مسائل حقوقی است. بنابراین برای پیشگیری از هر گونه مشکل، قبل از هر کاری مطالعاتی در رابطه با آن داشته باشید یا با یک وکیل با تجربه مشورت نمایید. ما در مقاله ی زیر به بررسی اعتبار قولنامه دستی در دادگاه می پردازیم.

قولنامه را به صورت درست تنظیم نمایید

بعد از خرید خانه نوبت به نوشتن قولنامه می رسد. در هنگام نوشتن قولنامه رعایت چند نکته ضرورت دارد. چرا که بسیاری از پرونده های دادگاه به علت درست ننوشتن قول نامه است.

چنانچه شما در هنگام نوشتن دقت لازم را به عمل نیاوید، ممکن است حقتان ضایعشود. از سوی دیگر، در صورت درست نوشتن آن می توانید به راحتی به حقتان برسید.

قولنامه چیست؟

گاهی اوقات افراد می خواهند مالی را  اعم از خانه یا اتومبیل را خرید یا فروش کنند ولی مقدمات آن را ندارند. مثلا خریدار ملک نمی تواند همه ی پول آن را به صورت یک جا بپردازد و فروشنده هم نمی تواند ملک را تحویل خریدار بدهد. این در حالی است که هر دو سر فروش آن با یکدیگر توافق دارند. در این مواقع آن ها توافقات خودشان را روی برگه ی کاغذی به اسم قولنامه می نویسند.

زمانی که قولنامه نوشته می شود، فروشنده نباید آن را به شخص دیگری بفروشد، خریدار نیز بایستی مبلغ آن را تا زمان تعیین شده پرداخت نماید. در رابطه با اعتبار قولنامه دستی در دادگاه باید گفت: قولنامه فقط یک سند عادی بوده که توسط اشخاص عادی تنظیم شده است. ولی اگر به طور صحیح نوشته بشود می توانید با استناد به آن دادگاه رفته و حقوق خود را پیگیری نمایید.

مثلا اگر فروشنده در هنگام سند زدن در دادگاه حضور نیابد، خریدار می تواند از دادگاه درخواست صالح نماید تا بدین وسیله وی را برای سند زدن در دفترخانه مجبور نماید.

خریدار در هنگام نوشتن قولنامه چه نکاتی را باید رعایت نماید؟

برخی نکاتی که خریدار باید در هنگام نوشتن قولنامه رعایت نماید عبارتند از:

  • خریدار باید شخصا سند را مشاهده کند تا اطمینان یابد که ملک وثیقه نشده باشد.
  • خریدار برای اطمینان یافتن از این که ملک به شخص دیگری فروخته نشده باشد بایستی کد رهگیری آن را پیگیری نماید.

در مورد اعتبار قولنامه دستی در دادگاه باید گفت: چنانچه قولنامه ای فاقد کد رهگیری باشد، قابل انکار و تردید است. بنابر این حتما  کد رهگیری آن را پیگیری نمایید.

  • چنانچه مالی را که می خواهید بخرید، بواسطه ی ارث به دست فروشنده رسیده، بایستی برگه ی تسویه ی مالیات بر ارث و گواهی انحصار وراثت را مشاهده نمایید.
  • تا هنگامی که سند به نامتان نخورده، از پرداخت تمام پول خودداری نمایید.
  • چنانچه مورد معامله ملک است، دقت نمایید که ملحقات آن مانند پارکینگ، انباری، برق، گاز، تلفن و … در قولنامه قید شده باشد.
  • در هنگام نوشتن، علاوه بر امضاء خریدار و فروشنده و مهر صاحب بنگاه، بایستی دو فرد شاهد که مورد اعتماد دو طرف هستند قولنامه را امضاء نمایند.
  •  بایستی که حتما تاریخ و آدرس دفترخانه ای که قرار است سند در آنجا تنظیم گردد، ذکر گردد.
  • بایستی در 3 نسخه تهیه بشود. یک نسخه در دست فروشنده، یکی در دست خریدار و دیگری در نزد بنگاه دار به امانت می ماند.
  • امروزه قولنامه های چاپی وجود دارد. بنابراین از امضاء کردن و نوشتن نوع دستی خودداری نمایید.

فروشنده در هنگام نوشتن قولنامه چه نکاتی را باید رعایت نماید؟

برخی نکاتی که فروشنده باید در هنگام نوشتن قولنامه رعایت نماید عبارتند از:

  • ذکر نمایید که در صورت برگشت خورن چک خریدار، معامله بر هم زده می شود.
  • همچنین در قولنامه ذکر نمایید که اگر در روز سند زدن، خریدار در دفترخانه حضور پدا نکرد، فروشنده حق فسخ معامله را خواهد داشت یا حتی می توانید ذکر نمایید که در صورت حضور پیدا نکردن خریدار، فروشنده می تواند مال را به فرد دیگری بفروشد.
  •  حتما وجه التزام ذکر نمایید. وجه التزام یک نوع جریمه است که فردی که تعهد را انجام نداده باید آن را پرداخت نماید.

گفتنی است وجه التزام می تواند به 3 حالت زیر باشد:

  • فردی که به تعهد خویش عمل نکرده باید وجه التزام را بپردازد و معامله بر هم می خورد.
  • شخصی که به تعهد خود عمل نکرده بایستی وجه التزام را بپردازد ولی معامله به قوت خویش باقی است.

 

 

4 thoughts on “اعتبار قولنامه دستی در دادگاه

  1. علی۴۳ :

    سلام خسته نباشیدباغی در۱۳۷۲ تقسیم شده است صاحب یکی ازباغ هابعنوان خوانده درپرونده ای اقدام به تقدیم کپی قولنامه ای باتاریخ۱۳۶۸جهت گمراه کردن کارشناس دادگستری کرده است اقدام شاکی بالایحه یااعتراض چگونه خواهدبودتشکرازوقتی که می گذارید

  2. سعید :

    سلام زمینی پدرم ۲۵ سال پیش مشهد خرید چند سال پیش فوت کرد ما تازه قولنامه رو پیدا کردیم آیا میتونیم بگیریم با قولنامه

  3. سعید :

    سلام زمینی پدرم ۲۵ سال پیش مشهد خرید چند سال پیش فوت کرد ما تازه قولنامه رو پیدا کردیم آیا میتونیم بگیریم با قولنامه

  4. ارسلان الماسی :

    باسلام من یک پراید ۸۱ به مبلغ ۳۷ میلیون به بنگاهی فروختم که آنها به من تنها ۵ میلیون پول دادند.و به من گفتند زود باش بریم دفترخانه تا نبندند.متاسفانه من قولعنامه را وقت نکردم بخونم ولی امضا کردم و نمیدانم در متن قولنامه چی نوشتن .و رفتیم دفترخانه ولی آنجا امضا نکردم.بعد ۶ ساعت من پشیمان شدم و اطلاع دادم آیا میتوانم فسخ کنم و خودرو را بگیرم.در ضمن خودرو و تمام مدارکم در بنگاه مانده .اگه میشه مرا راهنمایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *