اختلاس موضوعی است که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم.

چنانچه هر کدام از کارکنان سازمان ها، شوراها، ادارات، شهرداری ها، نیروهای مسلح، دیوان محاسبات و قوای سه گانه، هر یک از اموال متعلق به آن سازمان یا موسسه را به نفع خویش یا دیگری برداشت نموده و تصاحب کند، مختلس به حساب آمده و مجازات می گردد. ما در مقاله ی زیر به بررسی مجازات اختلاس می پردازیم.

اختلاس چیست؟

اختلاس یک نوع خیانت در امانت، می باشد که ماموران دولت از طریق تصاحب اموال و وجوهی که به آن ها بر حسب وظیفه سپرده شده، مرتکب می شوند. برخی شرایط اختلاس عبارتند از:

  • مرتکب از کارمندان و کارکنان( قراردادی، رسمی، پیمانی) موسسات دولتی باشد. در نتیجه کارکنان شرکت های خصوصی یا افراد عادی که اموال و وجوه دولتی را تصاحب نمایند، مختلس به حساب نمی آیند.
  • اختلاس می تواند بابت اموال منقول و یا غیر منقول باشد.
  • فرد مختلس مال را به تملک خود یا فرد دیگری در آورده باشد.
  • در این جرم، بایستی عمد احراز شود. بنابر این فرد با فراموشی یا بی دقتی مرتکب این جرم نمی شود.
  • بایستی نسبت به اموال دولتی یا اموال متعلق به افراد خصوصی که نزد دولت می باشد، صورت بگیرد.

مجازات اختلاس چیست؟

میزان مجازات به ارزش مال بستگی دارد. طبق قانون، چنانچه میزان اختلاس تا 50 هزار ریال بوده باشد، مرتکب از 6 ماه تا 3 سال حبس و همچنین 6 ماه تا 3 سال انفصال موقت از خدمات دولتی و اگر بیشتر از این مبلغ باشد، به 2 سال تا 10 سال حبس و همچنین انفصال دایمی از خدمات دولتی محکوم می گردد.

همچنین در هر یک علاوه بر رد مال یا وجه اختلاس، به پرداخت جزای نقدی به میزان 2 برابر مال اختلاس شده محکوم می گردد.

شروع به جرم اختلاس، به متوقف شدن جرم به واسطه ی یک عامل بیرونی گویند. مثلا کارمندی که مال امانتی دولتی را که به او سپرده اند را داخل اتومبیلش می گذارد و پیش از خروج از پارکینگ، دستگیر می شود.

در این موارد، اگر فرد مذکور، سمت مدیر کل و یا بالاتر را داشته باشد، به انفصال دایمی از خدمات دولتی محکوم می گردد و چنانچه در مراتب پایین تری بوده باشد، از 6 ماه تا 3 سال انفصال موقتی از خدمات دولت محکوم می گردد.

همچنین مطابق قانون، افرادی که با تشکیل شبکه ی چند نفره به اختلاس یا کلاهبرداری می پردازند، علاوه بر ضبط تمامی اموالی که از راه رشوه کسب نموده اند، به پرداخت جزای نقدی معادل مال اختلاس شده و انفصال دایمی از خدمات دولت و حبس از 15 سال تا ابد مجازات می گردد. طبق قانون، حداقل افراد برای ارتکاب، 3 نفر می باشد و مجازات برای همه ی اعضاء اعمال می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *