مبایعه نامه جیست؟ این سوالی که ممکن است برای خیلی از افراد در هنگام خرید و فروش پیش بیاید. انواع آن کدام است؟ مبایعه نامه سندی است که به واسطه ی آن، هر یک از طرفین خریدار و فروشنده می توانند در رابطه با مال مورد معامله ی خود با یکدیگر توافق نمایند. ما در مقاله ی زیر به بررسی این موضوع که مبایعه نامه چیست؟ انواع آن کدام است؟ می پردازیم.

مبایعه نامه چیست؟

معنی لغوی مبایعه نامه چیست؟ مبایعه نامه از دو کلمه ی مبایعه و نامه بوجود آمده است. مبایعه از ریشه ی بیع و به معنی فروش است. پس مبایعه نامه به معنی فروشنامه می باشد. این که در تعریف مبایعه نامه، آورده شده مال مورد معامله، می تواند به این معنی باشد که مبایعه نامه تنها برای املاک نیست و برای خرید، فروش هر مالی استفاده می شود. مثلا برای خودرو، تلویزیون، سیمان.

نکته ی دیگری که در مبایعه نامه باید به آن اشاره نماییم این است که دو طرف معامله بایستی تعهدات طرف مقابل را قبول کنند. چنانچه یکی از طرفین این تعهدات را قبول نماید، این سند دیگر مبایعه نامه به حساب نمی آید.

در هنگام تنظیم مبایعه نامه فروشنده بایستی چه کاری را انجام بدهد که متضرر نشود؟

فروشنده بایستی سعی نماید پیش از تاریخ دفترخانه، سه چهارم پول را از خریدار دریافت نماید که این پول می تواند چند فقره چک باشد و مابقی آن را در زمان تنظیم سند از خریدار دریافت نماید. چرا که بعد از تنظیم سند، فروشنده می تواند با بد قولی هایی از جانب خریدار مواجه گردد.

همچنین فروشنده می تواند در مبایعه نامه قید نماید که اگر هر یک از چک ها پرداخت نشود فروشنده می تواند معامله را فسخ نماید. در ضمن بایستی مشخصات سفته یا چکی که بابت پول داده شده در مبایعه نامه ذکر گردد.

در هنگام تنظیم مبایعه نامه، خریدار چه کاری را باید انجام بدهد؟

خریدار در هنگام تنظیم مبایعه نامه، بایستی تضمیناتی را از فروشنده بگیرد تا بدین وسیله مطمئن بشود که فروشنده در زمان مقرر در دفترخانه حضور پیدا می کند. چنانچه فروشنده درتاریخ مقرر در دفترخانه حضور نیابد، بایستی تضمینات را( فلان مقدار پول را) بپردازد.

همچنین خریدار بایستی در مبایعه نامه ذکر نماید که اگر فروشنده ی مال فردی غیر از این فروشنده باشد، حق فسخ معامله را خواهد داشت.

انواع مبایعه نامه

در رابطه با این سوال که انواع مبایعه نامه کدام است؟ باید گفت: مبایعه نامه به دو شکل عادی یا رسمی تنظیم می شوند. اسناد در 3 حالت زیر رسمی و در بقیه ی موارد عادی به حساب می آید.

  • تمامی اسنادی که در دفاتر اسناد تنظیم شده باشد.
  • تمامی اسنادی که از اداره ی ثبت اسناد صادر شده باشد.
  • تمامی اسنادی که به وسیله ی یکی از ماموران دولتی تنظیم شده باشد. مثل رای دادگاه

غیر از این موارد، مابقی اسناد عادی به حساب می آیند. مثل مبایعه نامه هایی که در دفاتر املاک تنظیم می شوند یا قراردادهایی که بین دو نفر تنظیم می گردند.

معایب و مزایای سند رسمی و عادی

در رابطه با مزایا و معایب انواع مبایعه نامه باید گفت: از جمله مزایای سند رسمی این می تواند باشد که از لحاظ قانون، فردی مالک  به حساب می آید که ملک به نام او زده شده باشد، حتی اگر ملک با مبایعه نامه ی عادی فروخته شده باشد. بنابراین فردی که صرفا سند عادی دارد، نمی تواند در دادگاه طرح دعوا نماید یا در سازمان ها و ادارات دولتی مثل اداره ی آب، برق،شهرداریو اداراتی ازاین قبیل اقدامی را به نفع ملک انجام دهد.

مگر زمانی که سند به طور رسمی به وی انتقال شده باشد یا از فروشنده به غیر از این مبایعه نامه، یک وکالت نامه ی کاری نیز گرفته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

One thought on “مبایعه نامه چیست؟

  1. میرحاج :

    سلام
    آیا مبایعه نامه بعد از سند رسمی هم مفاد آن قابل اجراست
    یا بعد از سند رسمی مبایعه نامه ملک ارجعیت ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *