نحوه محاسبه سهم الارث دختر و پسر مبحثی است که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم.

ارث از جمله حقوقی است که بعد از فوت به ورثه تعلق می گیرد. طبق قانون، چند دسته از افراد می توانند از ارث شخص متوفی استفاده نمایند. 

از جمله افرادی که بعد از فوت متوفی از او ارث می برند، فرزندان هستند. البته مقصود از فرزند، فرزندی می باشد که به واسطه ی مشروع و ازدواج متولد شده باشند. چه ازدواج موقت و چه دائم. گفتنی است فرزند خوانده، جزء وراث به حساب نمی آید. 

 ما در مقاله ی زیر به بررسی نحوه محاسبه سهم الارث دختر و پسر می پردازیم.

نحوه ی تقسیم ارث اگر همه فرزندان پسر یا همه دختر باشند

چنانچه پدر و یا مادری از دنیا برود و به غیر از فرزندان خود، در طبقه ی ارث، وارث دیگری نداشته باشد، چنانچه تمام فرزندان پسر و یا تمام دختر باشند، همه ی اموال میان آن ها به شکل مساوی تقسیم می گردد.

گفتنی است طبقات مختلف ارث عبارتند از:

  • طبقه ی اول: مادر، پدر، فرزندان، نوادگان و همچنین فرزندانشان
  • طبقه ی دوم: مادربزرگ، پدربزرگ، خواهر، برادر و فرزندانشان
  • طبقه ی سوم: عمو، عمه، دایی، خاله و فرزندانشان.

نحوه محاسبه سهم الارث دختر و پسر

البته اگر طبقات اول وجود داشته باشند، طبقات بعدی ارث نخواهند برد. طبق قانون، به این ارث، مقداری مالیات نیز می خورد و وارثان بایستی لیستی از اموال متوفی تهیه نموده و سپس به اداره ی دارایی بروند تا تکلیف مالیات آن ها مشخص گردد. گفتنی است میزان مالیات بر ارث اموال منقول متوفی 2% و غیر منقول 5% است. 

قوانین مربوط

طبق قانون چنانچه میت همسر داشته باشد، نخست سهم او به اندازه ی یک هشتم جدا می شود، سپس مابقی ارث میان فرزندان تقسیم می گردد و اگر متوفی فقط یک دختر یا یک پسر داشته باشد، همه ی ارث به فرزندان او می رسد. 

حال اگر متوفی چند فرزند پسر و دختر داشته باشد، به پسرها دو برابر دخترها ارث می رسد. 

چنانچه در کنار فرزندان، پدر و مادر متوفی هم در قید حیات باشند، سهم پدر و مادر یک ششم اموال است و اگر متوفی فقط یک دختر داشته باشد، سهم دختر وی هم نصف اموال است. سپس هر چقدر که از اموال باقی ماند میان وارثان تقسیم می شود. 

حال اگر میت به غیر از پدر و مادر، چند دختر هم داشته باشد، طبق ماده 909 از قانون، دو سوم اموال میان دختران به نسبت مساوی تقسیم می گردد.

تا زمانی که میت فرزندانی داشته باشد، نوه هایش از وی ارث نمی برند. اما در غیر این صورت، نوه ها جزء طبقه اول به حساب آمده و جانشین فرزندان وی می شوند. همچنین طبق ماده 911 قاون، سهم الارث نوادگان، طبق نسل آن ها می باشد و چنانچه نوه فرزند دختر باشد، سهم دختر به او رسیده و اگر فرزند پسر باشد، سهم الارث پسر به او می رسد. 

 

2 thoughts on “نحوه محاسبه سهم الارث دختر و پسر

  1. علی :

    سلام من بابت ارث مادرحدودیک چهارم به ورثه بایدبدهم وهزینه فوت وبیمارستان پرداختم که حدوددوسوم ارثیه مادرم بنده هزینه کردم الان برای محاسبه چون ملک خیلی گران شده ایامن میتوانم این ادعاراهنوز داشته باشم که دوسوم ارث مادرخرج مراسم کردم وهمه قبول دارندفقط درمحاسبه نمیدانم چگونه بایدحساب کرد ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *