نحوه تقسیم سود بین دو شریک موضوعی است که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم.

سود چیست؟ نحوه تقسیم سود بین دو شریک چگونه است؟ دلیل ایجاد کسب و کار بدست آوردن سود است. تعیین دقیق سود به شما کمک می نماید که بتوانید در رابطه با قیمت گذاری محصولات به راحتی تصمیم گرفته و از سلامت مجموعه ی مالی خود مطمئن شوید. ما در مقاله ی زیر به بررسی نحوه تقسیم سود بین دو شریک می پردازیم.

سود چگونه بدست می آید؟

حسابداران برای خویش یک دوره ی مالی مشخص می کنند. این دوره می تواند 1ماهه، 3ماهه یا حتی 1 ساله باشد. مجموع درآمدهای مالی منهای همه ی هزینه ها، سود را می سازد. در حالت کلی، هزینه ها پولی هستند که بابت بدست آوردن درآمد صرف شده اند.  هنگامی که درآمد ها بیشتر از هزینه ها باشند سود بدست آوردیم و اگر هزینه ها بیشتر باشد ضرر کرده ایم.

طبق ماده ی 575 قانون، هر کدام از شرکاء نسبت به سهم خویش در سود و ضرر سهیم است. البته این قاعده جنبه ی آمره نداشته و شرکا می توانند سود و ضرر را به روش دیگری مقرر نمایند. این انتخاب در شرکت های تجاری و مدنی می تواند جلوه ی متفاوتی داشته باشد.

روش های تقسیم سود

روش های تقسیم سود عبارتند از:

  • تقسیم سود نسبت به سهم هر یک از شرکا
  • تقسیم سود نسبت به سرمایه ی شرکا در انتهای دوره ی مالی
  • تقسیم سود نسبت به نرخ سود
  • تقسیم سود نسبت به میانگین ساده ی سرمایه ی اولیه و سرمایه ی پایان دوره ی مالی.

شرکا می توانند توافق نمایند که یکی از آن ها سود بیشتری بردارد

در رابطه با نحوه تقسیم سود بین دو شریک باید گفت: طبق ماده ی 575 از قانون، شرکا می توانند توافق نمایند که یکی از آن ها سهم زیادتری را در مقابل عملی دریافت نمایند. این در حالی است که ضرر بیشتر را نمی توان به آن ها تحمیل نمود.

بد نیست بدانید که در شرکت های مدنی، هریک از شرکاء نمی توانند سود بیشتری را بردارند، مگر در مقابل کاری از طرف شریک. این در حالی است که شرکاء در شرکت های تجاری می توانند با همدیگر در گذاشتن سهم زیادتر توافق نمایند. البته تقسیم سود نباید طوری باشد که سود طرف مقابل صفر یا در حد صفر شود. چرا که شرکت در سود یک شرط اساسی است.

 

 

2 thoughts on “نحوه تقسیم سود بین دو شریک

  1. تارا :

    خسته نباشید.
    میخواستم درمورد تقسیم سود بین دو شریکی که یکی فقط اسپانسر کار(یعنی فقط قسمت مالی کار رو برعهده میگیره) و دیگری باقی بخش های کار نظیر مدیریت ایده پردازی و انتخاب ایده و … رو به عهده داره چطور حساب‌میشه؟
    باز هم به تسبت ۵۰ ۵۰ هست یا نسبت دیگه ای داره؟
    بین کارآفرین‌ و اسپانسر
    هر دو به یه نسبت سود میبرند یا خیر

  2. محمد :

    سلام ما جهار نفر زميني خريداري نمويم سهم هر يك متفاوت است -مثلا 3 دانگ-1 دانگ و 1.5 دانگ. نيم دانگ حالا ميزان حق مشاوره كميسيون املاك و دفتر خانه به چه صورت محاسبه ميشود تقسيم بر چهار يا روش ديگر ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *