خروج غیر قانونی از کشور موضوعی است که امروز قصد بررسی آن را داریم.

در گذشته ورود و خروج از کشور محدودیتی نداشت و افراد به راحتی می توانستند از کشور خارج بشوند، اما امروزه ورود، خروج  قانون داشته و در صوت عدم اجرای قانون، این کار غیر مجاز به حساب آمده و جرم به حساب می آید. ما در مقاله ی زیر به بررسی خروج غیر قانونی از کشور و قاچاق انسان و مجازات آن می پردازیم.

برای خروج از کشور داشتن گذرنامه الزامی است

گذرنامه سندی رسمی بوده که از سوی ماموران ذی صلاح دولتی برای اقامت در خارج از کشور یا مسافرت به خارج داده می شود. طبق قانون هیچ یک از ایرانی ها نمی توانند بدون داشتن گذرنامه از کشور خارج شوند.

در رابطه با خروج غیر قانونی از کشور و مجازات آن باید گفت: چنانچه فردی بدون داشتن گذرنامه از کشور خارج گردد، به حبس از 2 تا 6 ماه و یا پرداخت جریمه ی نقدی و یا هر دو محکوم می گردد.

چنانچه شخصی گذرنامه دریافت نمود، بایستی حتما از نقاط مجاز تعیین شده ی حکومتی خارج گردد. چرا که خروج از نقاط غیر مجاز جرم به حساب می آید. مجازات چنین فردی حبس از 1 تا 3 ماه است.

حال اگر فردی دو تخلف را با هم مرتکب شده باشد، یعنی هم از مناطق غیر مجاز خارج شده باشد و هم گذرنامه دریافت نکرده باشد، به حبسی بیشتر از 6 ماه و همچنین پرداخت بیشترین جزای نقدی محکوم می گردد.

گفتنی است داشتن گذرنامه برای سفر به همه ی کشورها اعتبار داشته، جز کشورهایی که دولت سفر به آن ها را محدود کرده باشد. سفر به این کشورها جرم تلقی شده و فرد به پرداخت غرامت یا حبس یا هر دو محکوم می گردد.

مجازات دریافت گذرنامه از طریق غیر مجاز

چنانچه فردی برای اخذ گذرنامه، مدارکی غیر واقعی تحویل نماید، مرتکب خلاف شده و بایستی به زندان برود. البته اگر عمل وی به صدور گذرنامه منجر گردد، مجازات زندان افزایش یافته و از 2 ماه تا 2 سال محکوم خواهد شد.

در مورد خروج غیر قانونی از کشور و مجازات آن باید گفت: همچنین اگر فردی از گذرنامه ی دیگری برای خروج از کشور استفاده نماید، ملزم به تحمل حبس خواهد بود. البته نه فقط، عبور و خروج فرد ایرانی جرم به حساب می آید، بلکه عبور شخص از ایران توسط فرد ثالث، جرم به دنبال خواهد داشت.

چنانچه هر کدام از کارکنان دولتی سندی را بدون رعایت قوانین به تبعه ی ایرانی دهند، به مجازات زندان محکوم خواهند شد. همچنین اگر در این میان رشوه ای نیزردو بدل شده باشد، هر دو نفر( رشوه دهنده و رشوه گیرنده) به همین مجازات محکوم خواهند شد.

نکته ی دیگری که در رابطه با خروج غیر قانونی از کشور و مجازات آن می توان گفت این است که هر گاه یکی از کارکنان دولتی به نحوی برای خروج از کشور مساعدت نماید و وسیله ی سفر فرد خاطی را به صورت غیر قانونی فراهم نماید، به حبس از شش ماه تا 2 سال محکوم می گردد.

همچنین اگر فردی برای دریافت گذرنامه عمدا اطلاعات اشتباهی را در پرسشنامه ذکر نماید، به شرط استفاده، به حبسی تادیبی که از 2 ماه تا 6 ماه است، محکوم خواهد شد.

قاچاق انسان چیست؟

قاچاق انسان عبارت است از:

  • خارج یا وارد سازی و یا ترانزیت غیر مجاز فرد با نیرنگ و تهدید یا اکراه و یا سوء استفاده نمودن از وضعیت فرد به قصد بردگی، فحشا، برداشت جوارح و حتی ازدواج.
  • مخفی نمودن یا انتقال دادن یا فراهم سازی موجبات اخفاء فرد.

مجارات قاچاق انسان

در رابطه با قاچاق انسان و مجازات آن باید گفت: طبق ماده ی 3 از قانون قاچاق انسان، چنانچه فردی مرتکب قاچاق انسان شود، به 2 تا 10 سال حبس و همچنین پرداخت جزای نقدی معادل 2 برابر اموال حاصل شده از بزه یا اموالی که از طرف شخص ثالث وعده ی پرداخت آن داده شده ، محکوم می گردد.

همچنین تبصره ماده ی 3 در مورد قاچاق انسان و مجازات آن می نویسد، مجازات همیاری در قاچاق انسان نیز از 2 تا 5 سال حبس و پرداخت جزای نقدی معادل با اموال حاصله از بزه یا اموالی که وعده ی پرداخت آن از سوی شخص ثالث داده شده است می باشد.

طبق ماده ی 5 از قانون قاچاق انسان، چنانچه شرکت یا موسسه ای ولو با نام دگری به قصد قاچاق انسان، تشکیل شده باشد، به غیر از مجازات مربوطه، به دستور مقام قضایی، پروانه یا مجوز مربوطه باطل و موسسه تعطیل خواهد شد.

در خصوص موضوع قاچاق انسان و مجازات آن باید گفت: همچنین طبق ماده ی 7 از قانون قاچاق انسان، هر ایرانی که در خارج از کشور زندگی می کند نیز، در صورت ارتکاب به اینجرم، مشمول این ماده خواهد شد.

 

 

 

 

One thought on “خروج غیر قانونی از کشور و قاچاق انسان و مجازات آن

  1. متین :

    سلام من ۱۷سالمه و الان ۱ماه هس اومدم انگلیس و الان منصرف شدم میخوام برگردم ایران و. وقتی من برگردم ایران مشکلی برام‌پیش میاد؟؟؟ یعنی تو ایران زندانیم میکنن؟ فقط با پاسپورت به صورت قانونی از ایران رفتم ترکیه و از ترکیه تا انگلیس قاچاقی اومدم لطفا جواب بدین مهمه مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *