مطابق با قوانین جاریه شهرداری ها، مالکان و سازندگانی که قصد تخریب و ساخت ساختمانی جدید را داشته باشند و یا آنکه در زمینی فاقد بنا قصد احداث بنایی را دارند می بایست نخست به شهرداری منطقه مراجعه و با توجه به تراکم و ظرفیت و بافت منطقه خود و متراژ زمین اعلام شده پروانه یا جواز ساخت دریافت نمایند.

الزام به اخذ پایان کار ساختمان

اخذ جواز یا پروانه ساخت مستلزم دارا بودن سند رسمی مالکیت شش دانگ، تسویه حساب عوارض دولتی از قبیل: دارایی و شهرداری و… ارائه نقشه ای پیشنهادی برای ساختمان آتی الاحداث است.

شهرداری پس از بررسی درخواست و اسناد و مدارک و کارشناس نقشه ها و مطابقت آن با ضوابط داخلی شهرداری و دریافت هزینه های جواز، برای مدت معینی اقدام به صدور جواز و یا پروانه ساخت می نماید.

بدیهی است که مالک یا سازنده ملک می بایست کلیه اجزاء و معماری ساختمان را مطابق با نقشه ها و پروانه ساخت صادر شده از شهرداری در زمین پیاده سازی نماید.

پس از اتمام مراحل ساخت ساختمان مطابق با پروانه ساخت و نقشه های تایید شده زیر نظر مهندس ناظر مراتب اتمام ساختمان  به شهرداری مربوطه اعلام می شود.

شهرداری با اعزام کارشناسان فنی و شهرسازی خود و مطابقت بنای احداث شده با نقشه و جواز نسبت به اعلام مطابقت یا عدم مطابقت و خلاف در ساختمان اقدام می نماید.

چنانچه بنای احداثی با نقشه و پروانه ساخت مطابقت داشته باشد، بعد از صدور شناسنامه فنی از سازمان نظام مهندسی، برای ساختمان گواهی پایان کار صادر و به مالک تسلیم می گردد.

اهمیت گواهی پایان کار ساختمان

گواهی پایان کار ساختمان از چند حیث حائز اهمیت است، اولاً اداره ثبت اسناد و املاک برای تنظیم صورت مجلس تفکیکی و سند رسمی مالکیت ارائه گواهی پایان کار ساختمان را الزامی می داند.

ثانیاً دفاتر اسناد رسمی به هنگام نقل و انتقال ملک ملزم به استعلام از ادارات ثبت و دارایی و شهرداری برای احراز عدم بدهی دولتی و وجود مجوزات لازم بالاخص گواهی پایان کار ساختمان می باشند. بدیهی است در صورت عدم وجود پایان کار امکان نقل و انتقال سند در دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد.

ثالثاً بعضاً دیده شد که تخلفات ساختمانی و یا عدم استانداردسازی و تخلفات از نقشه ها و پروانه ساختمان به اندازه ای وسیع است که عملا امکان اصلاح و تغییر و تطابق آن با نقشه و پروانه ساخت غیرممکن و یا دارای هزینه های گزافی معادل ارزش خود ساختمان است.

نقل و انتقال یا تخریب ساختمان های فاقد پایان کار

بدیهی است چنین ساختمانی از یک سو به جهت فقدان پایان کار قابلیت نقل و انتقال رسمی را نخواهد داشت و از سوی دیگر هر زمانی که مالکین قصد تخریب و نوسازی مجدد ساختمان را داشته باشند می بایست هزینه های خلافی و جریمه تاخیر پرداخت آن را به شهرداری مربوطه بپردازند.

مضافاً آنکه بدیهی است خرید چنین ساختمان هایی همیشه محل اختلافات تعارض مالکیت و ادعای کذب اشخاص متعدد در خصوص ملکی واحد بوده است، لذا مطلع شدن از وضعیت تطابق یا عدم تطابق با نقشه و جواز ساختمانی که در حال ساخت بوده و یا علی رغم تکمیل هنوز فاقد سند رسمی مالکیت تفکیک شده است امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

ثانیاً خریداران چنان املاکی می بایست اولاً تعهد فروشنده به اخذ پایان کار را به صراحت در قرارداد خرید خود درج و قید نموده و برای آن اولاً قید زمان در ثانی ضمانت اجرا و خسارت تعیین نمایند تا در صورت تخلف و عدم ایفای تعهد، بتوان از طریق قضایی فروشنده را به ایفای تعهد و عندالزوم پرداخت خسارات محکوم نمود.

النهایه اینکه چنانچه ساختمانی پس از اتمام و کارشناسی عوامل شهرداری به عدم مطابقت بنا با نقشه و جواز محکوم گردید پرونده آن ملک در کمیسیونی به نام کمیسیون ماده 100 شهرداری مطرح خواهد شد.

در کمیسیون های بدوی و تجدیدنظر شهرداری که آراء صادره از آنها عندالزوم با رعایت مهلت قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری می باشد در خصوص تخلفات ساخت عندالزوم یکی از احکام قلع و قمع و تخریب بنای غیرمجاز و یا پرداخت جریمه آن و در صورت عدم پرداخت جریمه قلع و قمع و تخریب بنا صادر می گردد.

لازم به ذکر است وظایف صدور جواز ساخت و ارائه گواهی پایان در خارج از حریم شهرها که فاقد شهرداری هستند به عهده عندالزوم دهیاری، بخشداری، فرمانداری، یا استانداری می باشد و به تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده 99 رسیدگی خواهد شد.

لذا الزام مالک رسمی ملک در کنار فروشنده آن(سازنده) به اخذ پایان کار ساختمان به همراه اخذ صورت مجلس تفکیکی و تنظیم سند رسمی از دعاوی رایج ملکی است که موسسه صلح آوران با سالها تجربه و فعالیت در این حوزه همراه و پشتیبان شما عزیزان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *