استخراج بیت کوین مبحثی است که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم.

بیت کوین ارزی دیجیتالی بوده که به شکل الکترونیکی توزیع می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. هیچ شخصی آن را کنترل نمی کند. این ارز نمی تواند خارج برنامه خلق بشود و تعدادش محدود است. تا جایی که تنها 21000000 بیت کوین می تواند برای همیشه خلق بشود.

ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین برای تحویل و تولید به دستگاه هایی به نام ماینر احتیاج دارند. این دستگاه ها بسیار پر مصرف بوده و برق زیادی را مصرف می کنند. تا جایی که عواید آن برای عده ی کمی بوده و ضرر آن بیشتر برای اقتصاد ملی، مصرف کنندگان خانگی و تولیدات صنعتی کشور است. ما در مقاله ی زیر به بررسی این موضوع که آیا استخراج بیت کوین جرم به حساب می آید؟ می پردازیم.

آیا بیت کوین قانونی است؟

در جواب این سوال باید گفت که در کشور ما بیت کوین به صورت رسمی قانونی نبوده ولی استفاده از آن هم در کشور ما جرم به حساب نمی آید. مطابق ماده ی دو قانون مجازات های عمومی، هر فعل و یا ترک فعلی که قابل مجازات باشد، جرم به حساب می آید و نمی شود هیچ فعلی را جرم به حساب آورد؛ مگر در حالتی که به موجب قانون، برایش مجازات تعیین شده باشد.

پس چون در قانون برای بیت کوین مجازاتی در نظر گرفته نشده است، نمی توان آن ها را جرم دانست. با این حال، نیروی انتظامی در قبال کلاهبرداری های این چنینی مسئولیت هایی را به عهده دارد. تا جایی که افراد می توانند در صورت هر گونه کلاهبرداری، عهدشکنی و هک در فضای بیت کوین، شکایتی را تنظیم نمایند و دادگاه نیز مسئول رسیدگی به آن خواهد بود.

بانک مرکزی استفاده از بیت کوین را در همه ی مراکز پولی ممنوع کرده است

هر نوع استفاده، خرید و فروش ارز دیجیتال در موسسات مالی، بانک ها و صرافی ها ممنوع است. در حقیقت فقط صرافی ها و بانک هایی که زیر نظر بانک مرکزی هستند، به طور رسمی از خرید و فروش آن منع شدند.

استخراج بیت کوین نیاز به مجوز دارد

آیا استخراج بیت کوین جرم به حساب می آید؟ در کشور ما ایران، استخراج بیت کوین قانونی است ولی برای انجامش بایستی از وزارت صنعت مجوز دریافت نمود. تا جایی که بدون داشتن مجوز این کار غیر قانونی به حساب می آید و سازمان برق هم می تواند جلوی برقی که برای استفاده از این دستگاه به کار می رود را بگیرد. همچنین نهادی مثل نیروی انتظامی هم حق ضبط چنین دستگاه هایی را دارد.

میزان مصرف برق دستگاه بیت کوین

مصرف این دستگاه ها در روزهای گرم باعث هدر رفتن انرژی برق صنعتی و شهری و  همچنین کاهش یافتن انرژی کارخانه های تولیدی می شود. طبق تخمینی که برای مصرف برق این دستگاه ها زده شده است، مشخص شده است که این دستگاه ها در 1 ساعت به میزان 500 مگاوات برق مصرف می کنند که این میزان برابر با مصرف برق یک نیروگاه بزرگ برق می باشد.

استخراج به صرفه این ارز، از طریق دستگاهی وارداتی به نام ASIC می باشد. معمولا این دستگاه ها به شکل قاچاق به کشور وارد می شوند. به همین خاطر قانون می تواند این دستگاه ها را ضبط و توقیف کند.

با توجه به این که قیمت برق در ایران بسیار ارزان است، بسیاری از افراد اقدام به استخراج بیت کوین یا ارز دیجیتال می کنند. این موضوع در حالی صورت می گیرد که این ارز در جهان با بالاترین نرخ فروخته می شود.

کاربردهای بیت کوین

اقلام زیادی وجود دارد که می توان آن را به وسیله ی بیت کوین خریداری نمود. فروشگاه های آنلاین زیادی وجود دارند که این ارز دیجیتال را می پذیرند. شما تقریبا هر چیزی که برای یک تعطیلات نیاز دارید، می توانید از طریق بیت کوین خریداری نمایید. شما می توانید بلیط، هتل و حتی غذاهای خود را از طریق بیت کوین سفارش دهید. چنانچه مقصد سفرتان را بپذیرید می توانید با استفاده از آن، در کشور مقصد منزلی خریداری نمایید.

شما همچنین خدمات زیادی را می توانید از اشخاصی که از این ارز استفاده می کنند، دریافت دارید. حتی شما می توانید خدمات کارت هدیه دریافت کنید. این خدمات برای شما این امکان را به وجود می آورد که با استفاده از آن ها، کارت هدیه ی شرکت های مختلفی را خریداری کنید. شرکت هایی مثل تسکو، آمازون، پیتزا اکسپرس و ….

آینده ی بیت کوین بستگی به موارد استفاده ی آن خواهد داشت. موارد استفاده ی بیت کوین عبارت است از:

  • واسطه ی تبادل
  • دارایی ارزشمند

از بیت کوین به عنوان یک واسطه تبادل استفاده می شود

یکی از موارد استفاده بیت کوین به عنوان یک واسطه ی تبادل است. بیت کوین ارزی است که بر بلاک چین مبتنی است. این ارز به گونه ای طراحی شده که در مقابل حملات امن است. این موضوع بدان معناست که بایستی سرعت، قربانی امنیت شود. برای افزایش یافتن امنیت، فاصله ی زیادی میان خلق هر بلاک وجود دارد.

مشکلات استفاده از بیت کوین

  • اولین مشکلی که در استفاده از بیت کوین وجود دارد این است که در بیت کوین انجام تراکنش ها به زمان زیادی نیاز دارد.
  • مشکل دوم این است که برای هر بلاک، فضای مشخصی وجود دارد. این موضوع یعنی این که هنگامی که اشخاص زیادی به طور همزمان از یک شبکه استفاده می کنند، همه ی تراکنش های درخواستیشان ممکن است داخل بلاک ها جا نگیرد.

این موضوع منجر به ایجاد نوعی صف انتظار می شود. از جایی که دستگاه های استخراج کننده ( ماینرها) برای بدست آوردن سود در تلاشند، تراکنش هایی را می پذیرند که بیشترین کارمزد پیوست را در بلاک بعدی داشته باشند. بنابراین موقعیتی به وجود می آید که مردم کارمزدهای خودشان را بالاتر ببرند تا این شبکه به تراکنششان توجه نماید.

 

تا جایی که سال گذشته، کارمزدهای برخی تراکنش ها به 20 دلار هم رسیده بود. تا هنگامی که قصدتان از این انتقال، ذخیره ی ارزش باشد، کارمزدهای بالا مشکلی را به وجود نمی آورد. اما برای خریدهای روزمره نمی توان از این قاعده استفاده نمود. مثلا برای خرید یک فنجان قهوه کسی دوست ندارد که 21 دلار بپردازد.

خوشبختانه امروزه روش هایی به وجود آمده که بتوان از بیت کوین به عنوان واسطه ی تبادلی بهتر استفاده نمود.

  • همچنین بیت کوین رقبای زیادی مثل ریپل، اتریوم، بیت کوین کش و ایاس دارد که هر یک از آن ها می توانند زمانی این تاج را از سر بیت کوین بربایند.

استفاده از شبکه ی لایتنینگ

شبکه ی لایتینگ یکی از ایده هایی است که توسعه دهندگان بیت کوین برای افزایش یافتن مقیاس پذیری شبکه و همچنین کاهش یافتن تعداد تراکنش ها در نظر داشتند. مفهوم این ایده این است که چنانچه کاربران بخواهند تراکنش های زیادی را بین خودشان و فروشنده انجام بدهند، می توانند کانال هایی را به عنوان کانال های پرداختی راه اندازی نمایند.

زمانی که کانال راه اندازی شد، کانال به وسیله ی مقداری بیت کوین شارژ می شود و افراد می توانند تا هنگامی که کانال بسته بشود، تراکنش هایشان را بدون کارمزد انجام بدهند. زمانی که کانال بسته بشود، تمامی تراکنش ها به عنوان تراکنشی تسویه شده به فروشنده پرداخت می شود.

گفتنی است برای آپدیت کردن بلاک چین تنها 1 بار کارمزد پرداخت می شود. زمانی که شبکه ی لایتینگ فعالیتش را آغا کند، بایستی بتواند ریز تراکنش های خود را از شبکه دور کند و کارمزد را برای همه ی کاربران کاهش بدهد که البته این کار با باز نگهداشتن شبکه صورت می گیرد.

Segwit

Segwit  داده ی مربوط به تراکنش ها را به گونه ای تقسیم می کند که فضای بیشتری در هر بلاک برای تراکنش ها وجود داشته باشد. طوری که هر کدام تقریبا نصف مقدار قبلی فضا اشغال می کنند.

هنگامی که تمامی بیت کوین ها بهاین فرمت تبدیل شد، ظرفیت شبکه 2 برابر می شود که این برای آینده ی بیت کوین بسیار عالی است.

زمانی که در شبکه این فرمت فعال شده باشد، کارمزدها به آرامی کاهش پیدا می کنند که این امر بیت کوین را به عنوان یک واسطه ی تبادلی مناسب تر می نماید.

تمامی تراکنش ها می توانند با هزینه ای بسیارکم و در زمانی کوتاه در حد 10 دقیقه انجام بشوند که این مبلغ بسیار عادلانه است. ولی این امر تمامی کارمزدها را تا حدی کاهش نداده که ریزتراکنش ها به مقدار واقعی خود تبدیل شوند.

آینده ی بیت کوین

خیلی از افراد می پرسند که در آینده قیمت بیت کوین چند برابر خواهد شد؟ جواب دادن به این سوال کار آسانی نیست و هیچ کس نمی داند که دقیقا آینده چه قیمتی را پیدا می کند. بعد از ظهور اینترنت، بیت کوین جزء بزرگترین فعالیت ها در حوزه ی فناوری بوده ولی در رابطه با قیمت آن هیچ تضمینی وجود ندارد. همین موضوع باعث شده که بیت کوین به امری هیجان انگیز تبدیل بشود و طرفداران زیادی را پیدا کند.

در رابطه با قیمت بیت کوین، پیش بینی های زیادی انجام شده است. پیش بینی های منفی که در کنار پیش بینی های مثبت و خوش بینانه وجود دارد. عموما این پیش بینی ها از سوی افردی انجام می شد که در حوزه ی مالی و فناوری به نام و سابقه دار بودند. البته هیچ کس به طور دقیق نمی داند که در آینده چه اتفاقی می افتد.

پیش بینی های مرتبط با بیت کوین

اشخاص مثل وارن بافت، جیمی دایمون و چارلی مانگر که از اقتصاد دانان مشهور هستند، به عناد ورزی با این ارز پرداخته اند. در این میان، وارن بافت میلیاردر 87 ساله در رابطه با بیت کوین می گوید: بیت کوین مرگ موشی به توان سه می باشد.

جیمی دایمون نیز در نقل قولی مشهور، بیت کوین را یک کلاهبرداری می شناسد. وی تا جایی پیش می رود که اگر بفهمد که کسی از بیت کوین استفاده کرده، او را اخراج می کند. چارلی مانگر نیز از افرادی است که به این ارز اعتراض کرده و آن را یک فعالیت شیادانه می داند.

این در حالی است که الکس اوهانیان که یکی از بنیانگذاران Reddit  است. او به آینده ی بیت کوین اطمینان دارد. وی معتقد است که بیت کوین تا آخر سال 2018، از رکود فعلی عبور کرده و به سیر صعوی خود بر می گردد، تا جایی معتقد است تا آخر امسال، بیت کوین به 20000 دلار می رسد.

تام لی نیز یکی دیگر از افرادی است که در سیستم مالی سابقه ای طولانی دارد. وی نیز معتقد است تا پایان امسال بیت کوین به مبلغ 64000 دلار نیز می رسد.

اکثر هواداران بیت کوین، معتقدند که در آینده این ارز جای دلار را خواهد گرفت. در صورت تحقق یافتن این سناریو، بیت کوین جای دلار را خواهد گرفت و در آینده هواداران این ارز، بسیار غنی و ثروتمند خواهند شد.

نتیجه گیری

چنانچه شما هم از جمله افرادی هستید که می خواهید در این زمینه سرمایه گذاری نمایید، این کار را فقط به این دلیل انجام بدهید که به این مدل فناوری اعتقاد دارید.

برای این کار بایستی ابتدا آن را به طور کامل درک نمایید. بیت کوین در این فضا موقعیت ویژه ای دارد. طوری که هیچ کدام از ارزهای دیجیتال چنین ویژگی هایی را ندارد و نمی تواند به پای آن برسد.

اولا که بیت کوین را کسی رهبری نمی کند. بنابراین کسی نیست که کلاهبرداران این شبکه را به زندان بیاندازد. همچنین در برابر سانسور، بیشترین مقاومت را دارد. این یکی از بهترین خصوصیات بیت کوین است.

همچنین یکی دیگر از ویژگی های بیت کوین، خاصیت غیر متمرکز بودن آن است. این موضوع بیت کوین را به غولی جهانی تبدیل کرده است. این ویژگی منحصر به فرد بیت کوین باعث شده که این ارز به چیزی بسیار با ارزش مثل طلا تبدیل گردد.

بسیاری از اقتصاددانان دنیا بیت کوین را با نام طلای دیجیتال نیز می شناسند. در حال حاضر بیت کوین بسیار جوان بوده و همین امر می تواند نوسان بالای قیمتش را توضیح بدهد. چیزی که ما هم اکنون شاهد آن هستیم این است که بیت کوین بعد از چند روند صعودی و نزولی به رشد خویش ادامه داده است. بهای آن نیز درست همانند طلا، پس از مدتی بهثبات خواهد رسید.

این که مردم به یک ذخیره ی ازشمند دسترسی داشته باشند، بسیار اهمیت دارد. این موضوع همان چیزی است که خیلی از سرمایه گذاران هنوز به درک درستی از آن نرسیده اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *