نکات مهم حقوقی به هنگام خرید املاک یکی دیگر از مسائلی است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

چنانچه قصد خرید آپارتمان یا خانه را دارید، باید چند نکته را مد نظر داشته باشید. یکی این که با توجه به سلیقه، توان مالی و همچنین سایر گزینه هایی که مد نظرتان هست، خانه را تهیه کنید. دیگه این که در هنگام خرید خانه با نکات حقوقی آن آشنا باشید تا به این وسیله از مشکلات بعدی پیشگیری کرده باشید. ما در مقاله ی زیر به بررسی نکات مهم حقوقی به هنگام خرید املاک می پردازیم.

نکات مهم حقوقی به هنگام خرید املاک

شما با خرید کردن خانه، از شر مستاجری خلاص شده و حتی می توانید وجهی را که بابت اجاره  خانه پرداخت می کردید را برای دادن اقساط بانکی خرید خانه ی خود پرداخت نمایید. شما برای این کار باید در  ابتدا فکر نمایید که چه خانه ای مناسب است؟ شما با مبلغی که برای خرید خانه در نظر گرفته اید، آن را انتخاب نمایید. شما برای خرید خانه یا هر ملک دیگری می توانید از افرد مطمئن و خبره در این زمینه مشورت نمایید.

بعد از پیدا کردن مسکن مورد نظر، نوبت به قولنامه و سند می رسد. نوشتن قولنامه از اتفاقات مهمی است که به خاطر عدم آگاهی نسبت به مسائل و مباحث حقوقی مرتبط با آن، در برخی موارد منجر به اختلاف و درگیری و حتی تشگیل پرونده های قضایی می شود. نکات مهم حقوقی به هنگام خرید املاک  عبارتند از:

  • قولنامه
  • فروشنده ی ملک باستی مالک آن باشد
  • ملک بایستی سند داشته باشد
  • سند تک برگی
  • در رهن نبودن ملک
  • تصریح به انتقال دادن انباری و پارکینگ
  • دفترخانه

قولنامه

زمانی که خریدار و فروشنده با یکدیگر سر خرید ملکی به توافق برسند، توافق خود را درون برگه ای ثبت می نمایند. به این توافق نامه، قولنامه گویند. یکی از نکات مهم حقوقی به هنگام خرید املاک توجه به قولنامه ی آن است. زمانی که قولنامه ای نوشته می شود، فروشنده نمی تواند ملکش را به فرد دیگری بفروشد. همچنین خریدار نیز باید مطابق زمانی که در قولنامه تعیین شده، پول را بپردازد.

البته باید توجه داشته باشید که در زمان قولنامه، خریدار باید تنها یک سوم مبلغ کل را بپردازد و مابقی آن در زمان ثبت  کردن سند پرداخت کند. خریدار باید بداند که هنگامی مالک تام الاختیار به حساب می آید که وجه خرید ملک را به طور کامل در دفتر ثبت پرداخت کرده و سند ملک را دریافت کرده باشد.

فروشنده ی ملک بایستی مالک آن باشد

حتما در هنگام خرید ملک، توجه نمایید که فروشنده ی آن مالک آن باشد و این از دیگر نکات مهم حقوقی به هنگام خریداملاک است. چنانچه ملکی مشاع باشد، همه ی اعضا باید در هنگام فروش خانه حضور داشته باشند. حتی ممکن است فردی را که در زمان خرید خانه می بینید، وکیل مالکین یا مالک باشد. در این حالت نیز باید به اعتبار برگه ی وکالت توجه نمایید.

ملک بایستی سند داشته باشد

یکی از نکات مهم حقوقی به هنگام خرید املاک این است که ملک بایستی سند داشته باشد. در زمان خرید آپارتمان یا خانه یا هر ملک دیگری توجه داشته باشیدکه ملک سند داشته باشد. شهرهای کوچک و همچنین بیشتر شهرهای شمالی، املاک سند مادر دارند. در این موارد، یک زمین بزرگ به قطعاتی کوچکی تقسیم شده اند. این زمین های کوچک با قولنامه معامله می شوند. در حقیقت این زمین ها فاقد سند قطعی می باشند.

سند تک برگی

برای جابه جایی سند در هنگام خرید آپارتمان، بایستی سند دفترچه ای به تک برگی مبدل گردد.

پرداخت مالیات و عوارض نوسازی شهرداری از سوی فروشنده

فروشنده بایستی پیش از سند زدن، به شهرداری مراجعه کرده و اقدام به پرداخت عوارض نوسازی شهرداری نماید. همچنین وی باید به اداره ی مالیات رفته و مالیات ملک خود را بپردازد.

در رهن نبودن ملک

یکی از نکات مهم حقوقی به هنگام خرید املاک این است که ملک مورد نظر آزاد بوده و در رهن بانک نباشد. گاهی اوقات ممکن است فروشنده ای خانه اش را برای وام گرفتن در رهن بانک بگذارد یا این که خانه اش در اجرای حکمی توسط مراجع قضایی ضبط شده باشد.

در این حالت فروش خانه با تنظیم مبایعه نامه ای امکان پذیر می باشد اما تنظیم نمودن سند به نام خریدار تنها با فک رهن امکان پذیر می باشد. یکی از بهترین کارها می تواند این باشد که فروشنده وکالت فک رهن را به خریدار داده و خریدار هم قسمتی از پول خانه را برای این کار بگذارد. یعنی به جای این که همه ی پول ملک را به فروشنده بدهد، قسمتی از آن را برای فک رهن نگه داشته و صرف پرداخت آن نماید.

تصریح به انتقال دادن پارکینگ و انباری

هرگاه طرفین به این توافق برسند که ملک با انباری و پارکینگ به فروش می رسد، بایستی این موضوع همراه با مشخصات دقیق انباری و پارکینگ آن در سند یا مبایعه نامه ی ملک ذکر گردد. این نیز از دیگر نکات مهم حقوقی به هنگام خرید املاک است.

چنانچه ملکی بیشتر از یک انباری و پارکینگ داشته باشد و قرار باشد که همه ی آن ها منتقل بشود، این موضوع بایستی صراحتا در سند قید بشود. اگرچه این موارد به عهده ی صاحب بنگاه یا سردفتری است که به تنظیم سند  مبادرت می ورزد، اما در پاره ای ملاحظات نیاز است که خریدار هم این موارد را کنترل نماید.

دفترخانه

کار خرید ملک را باید در دفترخانه به اتمام برسانید. پس از تهیه ی مدارک لازمه و همچنین شرح توافقات، مدارک موجود در دفتر اسناد رسمی ثبت گشته و مراحل سند قطعی به اتمام می رسد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *