مجازات تهدید به اسید پاشی موضوعی است که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم.

از جمله مصادیق تهدید، تهدید اشخاص به جان است. تهدید به اسید پاشی و تهدید به قتل از تهدیداتی است که طبق قانون مجازات سنگینی برای آن در نظر گرفته شده است. ما در مقاله ی زیر به بررسی این موضوع که مجازات تهدید به اسید پاشی چیست؟ می پردازیم.

انواع مختلف تهدید به اسید پاشی

انواع مختلف تهدید به اسید پاشی عبارتند از:

  • چنانچه فردی واقعا شخص دیگری را تهدید نموده و قصد عملی کردن تهدیدش را داشته باشد، خود تهدید جرم تلقی می گردد.

البته طبق قانون،  فردی که شخصی را تهدید به اسید پاشی می کند باید تهدیدش به صورت واضح باشد، یعنی بایستی علنا شخص را به اسید پاشی و یا قتل یا انواع ضررات معنوی و مادی تهدید نماید. قاضی از روی الفاظ به کار رفته، باید بتواند تشخیص بدهد که شخص اقدام به تهدید کرده است یا نه.

  • اگر فردی قصد عملی نمودن تهدید را نداشته و فقط برای ترساندن شخص مورد نظر این کار را انجام بدهد، در این صورت این تهدید، جرم به حساب نمی آید.

چه عواملی باعث بروز جرم اسید پاشی می شود؟

عوامل مختلفی باعث بروز جرم اسید پاشی می شود. جدایی از همسر، مختل نمودن زندگی زنان بعد از طلاق، انتقام جویی به خاطر اتمام رابطه ی دوستی، اختلاف میان اشخاص اعم از مالی یا غیر از آن، انتقام جویی جوانان بر علیه یکدیگر، وجود انگیزه های تروریستی و سیاسی برای حذف رقبا از عوامل بروز جرم اسید پاشی است.

البته علت اصلی اسیدپاشی، انتقام جویی می باشد که این عمل خودسرانه می تواند باعث ایجاد ناامنی در جامعه گردد. چرا که با افزایش این قبیل جرایم، حاشیه ی امنیت برای دیگر اشخاص جامعه از میان خواهد رفت و بدتر این که باعث سلب اعتماد از دستگاه قضایی نیز می شود.

قانون چه مجازاتی را برای فرد تهدید کننده به اسید پاشی در نظر گرفته است؟

در رابطه با این سوال که مجازات تهدید به اسید پاشی چیست؟ باید گفت: اگر فردی به صورت عمد اقدام به اسید پاشی نموده و باعث صدمه دیدن شخصی شود یا باعث مریضی دایمی یا قتل وی گردد، مجازاتش جزء جرایم درجه ی یک به حساب آمده و اگر موجب نقص عضو یا قطع عضو گردد، مجازاتش جزء جرایم درجه ی دو محسوب می شود.

طبق ماده ی 614 از قانون، هر کس به طور عمدی به فرد دیگری ضربه یا جراحت وارد کرده که باعث شکستگی یا نقص عضو یا از کار افتادگی عضو یا مرضی دایمی یا نقص در یکی از حواس شود، چنانچه عملش باعث اختلال در نظم جامعه گردد از 2 تا 5 سال حبس محکوم می گردد.

چنانچه شخص تهدید شده به اسید پاشی از شکایت خود برگشته و رضایت بدهد، از آنجا که جرم اسید پاشی جنبه ی عمومی نیز دارد، شخص از 2 تا 5 سال حبس محکوم می شود.

در مورد مجازات تهدید به اسید پاشیباید گفت: طبق ماده ی 286 از قانون، هر کس به شکل گسترده باعث اختلال در اقتصاد کشور، تخریب و پخش مواد میکروبی و سمی خطرناک یا دایر نمودن مزاکز فحشا و فساد یا موجب اخلال شدید در ناامنی و نظم کشور یا باعث ایجاد خسارت به تمامیت جسمانی اخاص و یا اموال عمومی گردد، مفسد فی الارض به حساب آمده و به مجازات اعدام محکوم می گردد.

بنابر این طبق این ماده متوجه می شویم که فرد اسید پاش، به دلیل ایجاد ناامنی و  اختلال در نظم عمومی و یا ورود خسارت به تمامیت جسمانی اشخاص ، مفسد فی الارض شناخته می شود.

بعضی کارشناسان، این جرم را سنگین تر از قتل دانسته و معتقدند در خیلی از موارد قتل، فرد بدون داشتن قصد قبلی تصمیم به این کار گرفته و طرفش را به قتل می رساند. این در حالی است که در اسیدپاشی فرد با آگاهی و قصد از عواقب این عمل و به دلیل از بین رفتن زیبایی فرد به این کار دست زده و فرد را برای همه ی عمر از نعمت زیبایی و بینایی، شغل و ازدواج محروم می نماید.

در حقیقت او کاری می کند که فرد مجنی علیه روزی هزار بار آرزوی مرگ می کند، بنابر این بایستی مجازات فرد اسیدپاش به طور کامل اعمال گردد.

 

 

 

One thought on “مجازات تهدید به اسید پاشی چیست؟

  1. دهه شصت :

    باتوجه به این موضوع میشه به این نتیجه رسید که قانونگذار هیچگونه ‌امر بازدارنده ایی برای فرد خاطی و درجهت اثبات سلامت روانی فرد ندارد ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *