تفاوت دعاوی حقوقی و کیفری موضوعی است که امروز قصد بررسی آن را داریم.

چنانچه مشکل قضایی داشته باشید و پای شما به دادسرا رسیده باشد یا یکی از آشنایان شما با این مشکل روبرو شده باشد، ممکن است این جمله را شنیده باشید که موضوع کیفری می شود یا حقوقی؟

با این که این جملات زیاد شنیده می شود، ولی بسیاری از افراد نسبت به آن اطلاعی نداشته و نمی دانند که منظور از کلمات کیفری و حقوقی چیست و تفاوت دعاوی حقوقی و کیفری چه می باشد؟  ما در مقاله ی زیر به بررسی مهم ترینتفاوت دعاوی حقوقی وکیفری می پردازیم.

دعوای حقوقی

دادگاه برای دعوای حقوقی ( شکایت حقوقی) مجازاتی در نظر نگرفته و تنها مرتکب را به پرداخت حقوق قانونی طرف مقابل یا انجام تکلیف ملزم می سازد. مثل فردی که ملکی را فروخته در حالی که از تحویل آن امتناع می ورزد. از چنین فردی نمی توان شکایت کیفری کرد و او را به مجازات یا حبس محکوم نمود، ولی می توان بر علیه او شکایت حقوقی مطرح نمود و او را به اجرای مفاد قولنامه یا پرداخت خسارتی که وارد شده است ملزم نمود.

دعوای حقوقی بایستی که حتما در برگه ی مخصوصی که دادخواست نام دارد، نوشته شود والا به آن رسیدگی نمی گردد. بعد از نوشتن دادخواست فرد بایستی که آن را مستقیم به دادگاه بدهد. بیشتر شکایت های حقوقی بایستی از طریق وکیل دادگستری مطرح گردد.

برای طرح دعوای حقوقی بایستی متناسب با ارزش مالی آن تمبر باطل نمود. مثلا برای دریافت طلب ده میلیونی، بایستی صد و پنجاه هزار تومان تمبر باطل نمود. در این نوع شکایتاز برگه ای به نام اخطاریه استفاده می شود. گفتنی است در شکایت حقوقی، اگر فرد خوانده در دادگاه به موقع حاضر نگردد، ممکن است حق به خواهان پرونده داده شود.

منظور از شکایت کیفری چیست؟

شکایت کیفری مرتبط با جرایم کیفری می باشد. دادگاه برای مرتکب کننده مجازات تعیین کرده است. برای رسیدگی به شکایت کیفری، بایستی که ابتدا شکایت را به دادسرا برد. در آنجا به روی پرونده تحقیقات لازم انجام شده و سپس جهت رسیدگی به آن به دادگاه کیفری مرجوع می شود.

لازم به ذکر است که شکایت کیفری را می توان بدون وکیل هم انجام داد و برای طرح آن تنها به یک تمبر قیمت پایین نیاز است. برای طرح شکایت کیفری، برای متهم برگه ای به نام احضاریه فرستاده می شود. چنانچه متهم به برگه ی احضاریه توجهی نکرده و در زمان مقرر خود را به دادگاه معرفی ننماید، دادگاه وی را جلب و با اجبار و زور به دادگستری می برد.

برخی پرونده ها هم قابلیت شکایت حقوقی و هم قابلیت دعوای کیفری را دارد

برخی از شکایت ها هم قابلیت طرح دعوای حقوقی و هم کیفری را دارند. یعنی اگر متهم باعث وارد آمدن خسارتی به شاکی شده باشد، برای وی علاوه بر طرح شکایت کیفری، دعوای حقوقی هم مطرح می گردد. البته خلاف اینموضوع صادق نبوده و نمی توان هر شکایت حقوقی را در قالب شکایت کیفری مطرح نمود. مثل برخی چک ها که هم قابلیت حقوقی و هم قابلیت کیفری دارند.

تفاوت دعاوی حقوقی و کیفری از نظر نتایج

یکی از مهم ترین تفاوت ها در دعاوی حقوقی و کیفری نحوه طرح آن است. در شکایت حقوقی نیازمند تنظیم نمودن دادخواست و تقدیم آن به دادگاه می باشد، در صورتی که  در شکایت های کیفری نیاز به تنظیم شکوائیه است. بنابر این در دعاوی حقوقی نمی توان از طریق شکایت پرونده را پیگیری کرد.

در رابطه با این موضوع که تفاوت دعاوی حقوقی و کیفری چست؟ باید گفت: هزینه ی دادرسی یکی دیگر از این تفاوت هاست. در اقامه شکایت حقوقی، بدون پرداخت هزینه های دادرسی این کار امکان پذیر نبوده و هر پرونده ی حقوقی هزینه ای دارد و این هزینه طبق بهای خواسته متغیر است. این در حالی است که در همه ی دعاوی کیفری، هزینه ی دادرسی یکسان بوده و تغییر نمی کند.

در دعاوی حقوقی شما نمی توانید منتظر بمانید که شخص به حبس یا شلاق محکوم گردد. در این نوع پرونده ها متهم به پرداخت خسارت و ایفای تعهد محکوم می گردد.

در رابطه با این سوال که تفاوت دعاوی حقوقی و کیفری چیست؟ باید گفت: در دعاوی حقوقی، چنانچه فردی که حکم علیه او صادر شده( محکوم علیه) پس از ابلاغ حکم به اجرای آن تا زمان مقرر اهتمام نورزد یا تا زمانی که اعسار خود را ندهد، حبس می گردد. همچنین در صورت عدم حضور متهم پرونده، دادگاه نمی تواند او را حبس یا بازداشت نماید.

این در حالی است که در شکایت های کیفری، زمانی که دادسرا فرد متهم را احضار نمود، فرد باید حضور یابد. در غیر این صورت دادگاه می تواند حکم جلب وی را صادر نماید.

همچنین ممکن است متهم به محض حضور به کفیل یا وثیقه نیاز داشته باشد والا بازداشت می شود. در این گونه شکایت ها، در صورت نبود شاهد، قاضی می تواند حکم جلب متهم را صادر نماید. همچنین در این شکایت ها، چنانچه حق با فرد شاکی باشد، مجرم مجازات می شود. به این معنی که فرد به اعدام، شلاق، حبس و جزای نقدی محکوم می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *