ازدواج سفید به معنی ازدواج بدون وصال یا ثبت شده است.

از آغاز خلقت، از هنگام پیدایش انسان تا الان، همیشه ازدواج مطرح بوده و هست. در حال حاضر سن ازدواج به دلایل مختلفی افزایش پیدا کرده و انواع مختلفی از آن پدید آمده است. ما در مقاله ی زیر به بررسی این موضوع که ازدواج سفید چیست و درایران چگونه است؟ می پردازیم.

در ایران ازدواج سفید پذیرفته شده نیست

در رابطه با این موضوع که ازدواج سفید چیست؟ باید گفت: در حقیقت، ازدواج سفید زندگی مشترکی است که رسمی نشده باشد. در این ازدواج، مرد و زن در یک خانه با یکدیگر زندگی می کند بدون این که بینشان صیغه یا خطبه ی عقدی خوانده شده باشد.

در اروپا، این ازدواج یک مقوله ی پذیرفته شده از سوی جامعه بوده و با آگاهی والدین دختر و پسر صورت می گیرد. در حقیقت آن دو با هم همانند زن و شوهر زندگی می کنند. در صورت جدایی آن دو نیز، ثروتشان بین آن ها تقسیم می گردد یا حتی پلیس می تواند در هنگام اختلاف، مداخله نماید. حتی در فرانسه به این علت ازدواج سفید گفته می شود که در شب عروسی به پرده ی بکارت دختر هیچ آسیبی وارد نمی گردد.

در مورد این سوال که ازدواج سفید چیست و در ایران چگونه است؟ باید گفت: در جامعه و قانون کشور ما، چنین مواردی پذیرفته شده نیست و معمولا این ازدواج به شکل مخفیانه انجام می گیرد. البته در کشور ما با توجه به فرهنگمان، دور از انتظار هست که زوجی یک سال با یکدیگر زیر یک سقف زندگی کنند ولی رابطه ی جنسی نداشته باشند. این ازدواج در کشور ما رسمیت نداشته و با قانون و عرف و مذهب منافات دارد.

البته اگر خوشبینانه به موضوع فکر کرده، یعنی فرض نماییم که بین طرفین رابطه ی جنسی وجود نداشته، باز هم به علت های زیادی ازدواج سفید غلط است.

تبعات

در رابطه با این موضوع که ازدواج سفید چیست و در ایران چگونه است؟ باید گفت: این ازدواج از لحاظ قانونی جرم، از لحاظ حقوقی بی تعهدی و از لحاظ شرعی نیز گناه، به حساب می آید. به همین علت شخص همیشه با یک نوع اضطراب، نگرانی و ترس از عواقب این رابطه روبرو است.

در مورد این سوال که ازدواج سفید چیست و در ایران چگونه است؟طبق قانون، افرادی که به این نوع ازدواج رو می آورند، زناکار به حساب آمده و مجرم محسوب می شوند. چنانچه کودکی از این رابطه ی غیر قانونی به دنیا بیاید، کودکی طبیعی به حساب می آید، یعنی کودکی که تنها انتساب طبیعی و خونی دارد.

در این شرایط، مسئله ی توارث نیز منتفی است. یعنی کودک به علت عمل مرد و زن از ارث محروم می شود. همچنین علاوه بر این حقوق مادی، از بسیاری حقوق معنوی نیز محروم می گردد. چنین کودکی از مادر و پدری شایسته، قابل اعتماد و مسئولیت پذیر محروم است.

برخی از حقوقدانان معتقدند، چون این کودکان از لحاظ طبیعی و عرفی به پدر و مادرشان ملحق نمی شوند، از همدیگر ارث نمی برند. بنابراین دیگر احکام ولادت نیز منتفی است. یعنی کودک نفقه نداشته و والدین نیز وظیفه ی حضانتش را ندارند. البته نظر فقهایی مانند امام این است که برای این کودکان همه ی آثار ولادت به غیر از ارث برقرار می باشد. یعنی کودک تنها، از وادینش ارث نمی برد. این والدین باید کودک را نفقه داده و رهایش نکنند.

در رابطه با شناسنامه ی این کودکان باید گفت: در قانون به مادر این اجازه داده شده که برای شناسنامه ی فرزندش اقدام کند و شناسنامه را بگیرد. اما در این شناسنامه، نام خانوادگی مادر به روی فرزند گذاشته می شود. مشکل بعدی که وجود دارد نسب کودک است. مادر این قضیه را نمی تواند اثبات نماید، چرا که در ابتدا بایستی رابطه ی زوجیتش را ثابت نماید.

در ایران ازدواج سفید چه حکمی دارد؟

حکم ازدواج سفید عبارت است از:

  • در ایران ازدواج سفید غیر قانونی به حساب آمده و جرم است. برای این نوع ازدواج مجازات در نظر گرفته شده است.
  • در قانون مجازات های اسلامی، هر گونه رابطه ی غیر شرعی میان مرد و زن چه با زنا و چه بدون آن، ممنوع بوده و مجازات آن برای طرفین، تعزیر و حد است.
  • چنانچه زنا اثبات گردد، مجازات آن 99 ضربه شلاق برای هر دو طرف است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *