موسسه داوری و حقوقی یکی دیگر از مسائلی است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

موسسه داوری و حقوقی شخصیتی حقوقی بوده که توسط دو وکیل یا بیشتر، تحت هر عنوان و نامی به منظور مشاوره و وکالت، تنظیم قراردادها، طبق مقررات و آئین نامه ی مربوطه تشکیل شده و ثبت و اداره می گردد.

طبق آئین نامه موسسات حقوقی، فقط وکلای دادگستری که ضوابط و شرایط آئین نامه را دارا باشند، می توانند موسسه داوری و حقوقی را تاسیس و ثبت نمایند. ما در مقاله ی زیر به بررسی فعالیت های مرتبط با موسسه داوری وحقوقی می پردازیم.

خدمات موسسات داوری و حقوقی

در رابطه با خدمات موسسه داوری و حقوقی باید گفت: انجام تمامی امور مرتبط با داوری مثل قبول داوری های بین المللی و داخلی مرتبط با اشخاص حقوقی یا حقیقی و همچنین انجام هر کاری که لازمه ی رسیدگی به اختلافات می باشد را انجام می دهند. تنظیم قراردادها، انعقاد قرارداد با افراد حقوقی و حقیقی و ایجاد سازش و صلح بین طرفین دعوی است.

داوری همان واسطه گری یا حل اختلافات ریش سفیدان است که هم اکنون در قالب موسسه ی داوری و حقوقی با همین رسالت فعالیت می کنند.

گفتنی است اشخاص در زمینه ی اختلافات قراردادی و مالی می توانند به این گونه موسسات مراجعه نمایند. این موسسات در زمینه ی پرونده های کیفری حق دخالت یا صدور رای ندارند.

همچنین دعاوی مرتبط با ورشکستگی، اصل نکاح و همچنین فسخ آن و طلاق از  دعاوی هستند که این موسسات حق دخالت ندارند.

هدف از تاسیس موسسات داوری و حقوقی

داوری به معنای حل و فصل کردن اختلافات مردم به صورتی مسالمت آمیز است.این داور به توافق و انتخاب دو طرف دعوا  انتخاب می شود. داور بدون دخالت مراجع قضایی و دادگاه طبق آئین دادرسی، حکمی صادر می نماید که قابل الاجرا و قطعی است.

داور پیشنهادش را پس از یک هفته از لحاظ حقوقی بیان می کند. هر یک از طرفین که به رای داور اعتراض داشته باشند، به دادگاه مراجعه نموده و خواهان ابطال کردن رای می شوند.

گفتنی است در حل و فصل کردن اختلافات، به داورانی مراجعه نمایید که از مقررات اطلاعات کامل و کافی داشته باشند. چرا که در غیر این حالت، داوری به مراتب گران تر و طولانی تر از رسیدگی در محاکم خواهد بود. بنابراین توصیه می شود که از ارجاع به اشخاصی که فاقد دانش حقوقی هستند مثل بنگاه های معاملاتی، خودداری نمایید.

چه کسانی می توانند در موسسات داوری و حقوقی کار کنند؟

افرادی که در این موسسات کار می کنند از دانش آموختگان حقوق بوده و به مدت 1 ماه آموزش دیده اند. این افراد مطابق قانون، در قالب موسسه، در رابطه با حل و فصل مسالمت آمیز دعاوی خانوادگی، حقوقی، تجاری، ثبتی، بین المللی و داخلی رای صادر می نمایند.

هر فرد مختار است به دادگستری یا داور برای رفع مشکل خویش مراجعه نماید و این امری کاملا خصوصی برای افراد است. بیکاری و فقر دو عاملی هستند که باعث اختلافات قراردادی و مالی می شوند.

گاهی افراد بابت مبالغی بی ارزش و اندک دچار اختلاف و تنش می شوند. یکی از پیامدهای این اختلافات، انباشت تعداد زیادی پرونده در محاکم و مراجع قضایی است. در این مواقع این موسسات می توانند راهگشا باشند.

در خصوص جایگاه و اعتبار رای داور باید گفت:تصمیم و رای داور به عنوان مرجع رسیدگی دارای اعتبار و ارزش قضایی است. ضمانت اجرای رای او ناشی از اراده ی قانون گذار می باشد.

مزایای موسسات داوری و حقوقی

برخی مزایای موسسات داوری و حقوقی عبارتند از:

  • یکی از مزایای موسسه داوری و حقوقی تسریع در رسیدگی است. حداکثر 3 ماه طول می کشد تا این مرجع رای قطعی و لازم الاجرا را صادر نماید.
  • یکی دیگر از مزایای موسسه داوری و حقوقی این است که با وجود آن ها، هزینه های دادرسی کاهش می یابد.
  • زمان کمتری صرف می شود.
  • پیشگیری از اطاله ی دادرسی می شود.
  • با داوری موسسه داوری و حقوقی، امکان سازش وجود دارد.
  • با وجود موسسه داوری و حقوقی حجم پرونده های دادگستری کم می شود. تعداد زیادی از پرونده ها که به دانش خاصی نیاز ندارند، بدون صرف زمانی طولانی در محاکم قضایی، از طریق این موسسات بررسی می گردند.

چنانچه موسسه داوری و حقوقی به نحو صحیح و مطابق آئین نامه ی کانون وکلا تاسیس شود، از تعدادی زیاد وکیل تشکیل می شود که هر یک به طور تخصصی در زمینه ای مشخص فعالیت می کنند. این امر می تواند به نفع موکل تمام شود. چرا که در همه ی زمینه ها دو وکیل یا حتی بیشتر به ایشان مشاوره تخصصی داده و با وی نسبت به دفاع از دعاوی یا طرح دعوی مشورت و همفکری نموده و بهترین راه را برای وی در نظر می گیرند.

یکی دیگر از مزایای موسسه داوری و حقوقی این است که این موسسات موجب جذب وکلای جوانی می شوند که تخصص و مهارت کافی و لازم را زمینه ها و موضوعات مختلف داشته باشند. همچنین باعث گرایش وکلا به فعالیت های گروهی و جمعی می گردد. که این کار می تواند باعث نتیجه ی بهتر کار بشود.

27 thoughts on “موسسه حقوقی و داوری

  1. علي :

    درود بر شما
    بنده داراي مدرك كارشناسي ارشد فقه و حقوق جزا مي باشم. آيا مي توانم موسسه داوري حقوقي تاسيس كنم در صورتي كه وكيل نيستم؟

    • مدیر سایت :

      خیر ، با توجه به قوانین جاریه اداره ثبت شرکت‌ها و کانون وکلای دادگستری مرکز ، حضور یک وکیل دادگستری دارای پروانه وکالت برای تاسیس موسسه الزامیست ، اگرچه عضویت سایرین در موسسه بلامانع است

    • شهرام :

      هیچ ماده قانونی مبنی بر داشتن پروانه وکالت برای موسسه داوری لازم نیست . برای موسسه حقوقی لازمه.داوری کاملا مرضی الطرفین و هیچ منعی برای اشخاص غیر وکیل وجود نداره

  2. صبری :

    با سلام . من دارای مدرک کارشناسی حقوق هستم و در نماینده حقوقی سازمان خود هستم. ایا میتوانم در یکی از این موسسات در بعدازظهرها مشغول به کار شوم.

    • صبری :

      صبری : دیدگاه شما در انتظار تایید است.
      با سلام . من دارای مدرک کارشناسی حقوق هستم و در نماینده حقوقی سازمان خود هستم. ایا میتوانم در یکی از این موسسات در بعدازظهرها مشغول به کار شوم.

  3. رضا :

    باسلام
    کارآموز وکالت هستم میخوام موسسه حقوقی ثبت کنم چکارباید بکنم؟ازکجا شروع کنم.
    موسسه داوری و موسسه حقوقی رو میشه باهم گرفت؟

  4. منیژه رضوانی ثانی :

    باسلام من فارغ التحصیل علوم قضایی هستم آیا میتونم بعنوان کارشناس حقوقی درموسسه داوری حقوقی یا کانون داوری فعالیت کنم ?آیا بعد ازیادگیری میتونم موسسه حقوقی تاسیس کنم ?

  5. منیژه رضوانی ثانی :

    باسلام من فارغ التحصیل علوم قضایی هستم آیا میتونم بعنوان کارشناس حقوقی درموسسه داوری حقوقی یا کانون داوری فعالیت کنم ?آیا بعد ازیادگیری میتونم موسسه حقوقی تاسیس کنم ?آیا بعنوان کارشناس میتونم دربانک فعالیت کنم ?

  6. هانیه :

    با سلام
    من با کمک یک موسسه حقوقی داوری یک موسسه داوری ثبت کردم اما قبل از شروع به کار قصد دارم آن را به موسسه حقوقی داوری تغییر نام و فعالیت دهم. از چه طریق باید اقدام کنم؟؟

    • فرخ :

      از مرجع ثبت شده همان موسسه موضوع فعالیت را اصلاح و اساسنامه را عوض میکنید

  7. زهراسادات :

    سلام
    کار و وظیفه بقیه کارمندان این موسسات ک وکیل هم نیستن و فقط مدرک حقوق دارن چیه؟

  8. نهال :

    سلام وقت بخير ببخشيد موسسه داوري حتما بايد أعضاء ان وكيل باشند يا نه مشاوره ها هم ميتونن تو موسسسه داوري كار كنند و اينكه حرف مشاوره ها و نظرشون قابل قبول هست واسه داوري يا نه حرف اخر وكيل ميزنه ممنون ميشم راهنماييم كنيد

  9. حسین :

    چگونه میتوان در سهرستان رشت به به موسسه داوری مراجعه کرد وچه مبلغی بابت مشاوره باید پرداخت شود

  10. هادی :

    با سلام درخصوص ثبت موسسه داوری مگه مقررات الان تغییر پیدا کرده چون برخی از موسسات ثبت شرکت و موسسات ایمیل زده اند که الان باتوجه به اینکه خودم کارشناس ارشد حقوق خصوصی دارم میشه ثبت موسسه داوری رو انجام بدین هرچند مدرک وکالت خودم نداشته باشم وتوکارگروه هم وکیلی هم معرفی بشه صرفا مابقی اعضا هم مدرک حقوق قضایی داشته باشند .

  11. هادی :

    ودر ضمن صدور مجوزو صلاحیت موسسه داوری .موسس باکدوم نهاد یا ارگان هست

  12. ملکی :

    سلام آیا اشخاصی که دارای پروانه کارآموزی وکالت هستند میتوانند موسسه داوری تاسیس کنند؟

  13. روزیتا شریفی :

    سلام ببخشید من مجوز موسسه داوری دارم ولی وکیل نیستم میتونم کار کنم؟؟

  14. روزیتا شریفی :

    من مجوز موسسه داوری رو دارم ولی وکیل نیستم میتونم کارکنم

  15. sara :

    سلام من مدیر موسسه حقوقی هستم ایا میتوانم یه موسسه ئاوری هم ثبت کنم ؟

  16. ايوب نجفي :

    سلام
    من بازنشسته نیروهای مسلح هستم و کارشناسی حقوق دارم . دوست دارم به جهت استفاده از وقت و کمک و موثر بودن در جامعه ، به عنوان داور در موسسات داوری فعالیت کنم ضمن اینکه درآمد آن برام اهمیتی ندار. میشه راهنمائی بفرمائید

  17. سازان :

    با سلام
    آیا میتوانیم با مدرک کارشناسی حقوق بدون پروانه وکالت و با حضور یک وکیل پایه یک موسسه ی حقوقی به اسم خود ثبت کنیم؟موسسه به اسم وکیل نباشد. ممنون

  18. میرمحمد شامی :

    با سلام .موضوع اخیر یعنی تاسیس سازمانهای داوری توسط کانون های وکلای دادگستری ظاهرا در ماده ۱۳۹ پیش نویس قانون جامع داوری ایران لحاظ شده و تا آنجائی که بنده اطلاع دارم از سال ۱۳۹۳ این قانون به تصویب نرسیده اگر مورد دیگری باشه ممنون خواهم شد اطلاع رسانی بفرمائید.

  19. توحید :

    سلام من موسسه حقوقی و داوری ثبت کرده ام که در آن سال نیاز به وکیل نبود آیا می توانم بدون پروانه وکالت مجوز داوری را بگیرم ؟ و چگونه و از کجا می توانم اقدام کنم

  20. احمدلی :

    بنده لیسانس الهیات فقه مبانیحقوق دارم و اکنون ارشد حقپق خصوصی ترم دوم هستم آیا میتونم به عنوان مدیر چنین موسسه ای را با همکاری یک یا دو وکیل تاسیس کنم خواهشا راهنمایی بفرمایید.
    دوم اینکه بنده دوره داوری را طی کرده ومدرک داوری از وزارت علوم تحقیقات و فن آوری دارم

  21. فاطمه :

    سلام خسته نباشید
    منم ارشد حقوق خصوصی هستم باتوجه به رای اخیر دیوان عالی میتونم موسسه حقوقی ثبت کنم بدون وکیل یا همچنان روال قبل هست و صرفا یک حرف بیش نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *