دیه حادثه دیده و مجروح در تصادف با راننده فراری یکی از موضوعاتی است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

گاهی اوقات در برخی تصادفات دیده شده که راننده مقصر از صحنه فرار کرده و آثار زیانباری را به بار آورده است. تا جایی که ممکن است به فوت فرد مجروح منجر شده باشد. اما چیزی که ما می خواهیم در این مطلب به بررسی آن بپردازیم این است که در هنگام مواجهه با این مساله، چه کاری را باید انجام دهیم و این که دیه حادثه دیده و مجروح در تصادف با راننده فراری چگونه پرداخت می شود؟ بیمه و قوانین چگونه با این مساله برخورد می کنند؟

ابتدا باید با پلیس 110 تماس بگیرید

ابتدا باید با پلیس 110 تماس بگیرید. در این مواقع، چون راننده متواری شده است، تنظیم صورت جلسه الزامی است. چه تصادف خسارتی باشد و چه جرحی. همچنین تنظیم کروکی نیز به وسیله ی عوامل راهورلازم و ضروری می باشد. در مرحله ی بعد نیزشخص زیان دیده یا یکی از بستگانش باید به کلانتری محل حادثه مراجعه کرده و علیه راننده ی متواری شکایت تنظیم نمایند.

پس از این تنظیم شکایت، کلانتری فرد حادثه دیده را برای بررسی پزشکی به پزشکی قانونی معرفی می کند. بعد از این که پرونده از طرف کلانتری تنظیم گردید، به دادسرای منطقه فرستاده می شود.

در دادسرا، درخواستی علیه راننده فراری تنظیم می شود. سپس درخواست به همراه برگه ی بازجویی از مصدوم به دادگاه ارسال می شود. چنانچه مقصر شناسایی بشود، شرکت بیمه گر خسارت های وارد شده به حادثه دیده را پرداخت می کند.

در صورتی هم که مقصر شناسایی نشود، فرد حادثه دیده متضرر نمی گردد. طبق ماده ی 10 از قانون بیمه، جبران خسارات مالی و جانی فرد حادثه دیده در صورت متواری شدن فرد مقصر یا شناخته نشدن مقصر حادثه از صندوقی به اسم صندوق خسارات تامین می شود.

در رابطه با این موضوع که دیه حادثه دیده و مجروح در تصادف با راننده فراری چگونه پرداخت می شود؟ باید گفت: بنابر این برای این که فرد خسارت دیده در تصادف، بتواند خسارت خودش را دریافت کند، لازم است که تمام مراحل بالا را به انجام برساند تا بتواند خسارت های وارده را جبران نماید.

مجازات متواری شدن فرد مقصر از صحنه ی تصادف

در مورد این سوال که دیه حادثه دیده و مجروح در تصادف با راننده فراری چگونه پرداخت می شود؟در جواب به این سوال باید گفت: اگر دو وسیله ی نقلیه با یکدیگر تصادف کنند ولی هیچ کس آسیبی نبیند و فقط خسارتی به وسیله ی نقلیه وارد بیاید، در این مواقع فرار از تصادف جرم محسوب نمی شود. بدیهی است که صاحب خودروی آسیب دیده می تواند با برداشتن پلاک خودروی مقصر، برای جبران خسارت در مراجع قضایی اقامه ی دعوی نماید.

اما چنانچه تصادف منجر به فوت یا جراحت شخصی گردد، متواری شدن از صحنه ی تصادف و همچنین عدم کمک رسانی به فرد آسیب دیده جرم محسوب شده و قانون گذار سختی گیری های زیادی را در این زمینه داشته است.

چند نکته از قانون

در صورت متواری شدن از صحنه ی تصادف، قاضی نمی تواند مجازات حبس را تخفیف بدهد. همچنین قاضی باید شخص متخلف را به بیشتر از 3/2 حداکثر مجازات محکوم نماید. مثلا اگر  در تصادف، عابر یا راننده فوت نماید، طبق ماده ی 714 از قانون، متخلف به حبس از 6 ماه تا سه سال محکوم می شود. حال اگر متخلف متواری شود، قاضی باید وی را به حداقل 2 سال حبس از نوع تعزیری به همراه پرداخت دیه محکوم نماید. گفتنی است در این مواقع امکان هیچ گونه تخفیفی از جانب قاضی وجود ندارد.

در خصوص این سوال که قانون در مورد دیه حادثه دیده و مجروح در تصادف با راننده فراری چه می گوید؟ باید گفت طبق ماده ی 719 از قانون، چنانچه در تصادفات رانندگی، مصدوم به کمک فوری نیاز داشته باشد و راننده با این وجود که می توانسته مصدوم را به مراکز درمانی برساند یا این که از ماموران انتظامی در این کار کمک بگیرد، اما این کار را نکرده است یا این که برای فرار از تعقیب صحنه ی حادثه را کرده و فرد حادثه دیده را رها سازد به بیشر از 3/2 حداکثر مجازات مواد 714، 715، 716 محکوم می شود. قاضی در این موارد نمی تواند تخفیفی را به فرد متخلف بدهد.

در رابطه با دیه حادثه دیده و مجروح در تصادف با راننده فراریماده ی 714 قانون می گوید: چنانچه بی مبالاتی یا بی احتیاطی یا عدم مهارت راننده یا متصدی وسیله ی موتوری منجر به قتل غیر عمد گردد، متخلف به حبس از 6 ماه تا 3 سال و همچنین پرداخت دیه محکوم می گردد.

همچنین در خصوص دیه حادثه دیده و مجروح در تصادف با راننده فراریماده ی 715 قانون می گوید: چنانچه یکی از جهات ذکر شده در ماده ی 714، باعث مرض جسمی، یا از کار افتادگی عضوی از بدن یا از بین رفتگی یکی از حواس یا تغییر شکل صورت شخص یا عضو دایمی یا سقط جنین گردد،متخلف به حبسی از 2 ماه تا 1 سال و همچنین پرداخت دیه محکوم می گردد.

ماده ی 716 قانون نیز در مورد دیه حادثه دیده و مجروح در تصادف با رانندهفراری می گوید: چنانچه یکی از جهات ذکر شده در ماده ی 714 باعث صدمه ی بدنی گردد. به طوری که موجب ضعف دایم یا نقصان عضوی از بدن گردد یا موجب از بین رفتگی قسمتی از عضو بدن مصدوم شود بدون این که عضو از کار افتاده شود یا باعث زایمان پیش از موعد گردد، متخلف به حبسی از 2 ماه تا 6 ماه و همچنین پرداخت دیه محکوم می گردد.

 

 

 

2 thoughts on “دیه حادثه دیده و مجروح در تصادف با راننده فراری

  1. پژمان صباحی :

    از توضیحات جامع و دقیق شما سپاسگزارم و براتون آرزوی موفقیت می‌کنم

  2. سامان :

    سلام میگم من چند وقت پیش تصادف کردم و ماشین از صحنه تصادف فرار کرد و من پیاد بودم و میخواستم بدونم میزان زمان پرداخت دیه چقدر طول میکشد که ستاد دیه مبلغ رو پرداخت کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *