حکم موتور سواری و ماشین سواری بدون گواهینامه

حکم موتور سواری و ماشین سواری بدون گواهینامه از مواردی است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

خیلی از افراد می پرسند که اگر یکی از طرفین تصادف گواهینامه نداشته باشد، چه کسی باید خسارت را بپردازد؟ مجازات رانندگی بدون داشتن گواهینامه چیست؟  ما در مقاله ی زیر به بررسی حکم موتور سواری و ماشین سواری بدون گواهینامه می پردازیم.

طبق قانون برای رانندگی گواهینامه نیاز است

طبق قانون، هر شخصی که بخواهد با هر وسیله ای اعم از اتوبوس، کامیون،  خودروی سواری، موتور و … رانندگی نماید، بایستی گواهینامه ای را که مختص رانندگی با آن وسیله است را داشته باشد. والا طبق قانون با این متخلف برخورد خواهد شد. بنابراین صرف داشتن گواهینامه کافی نیست.

 مثلا شخصیکه گواهینامه ی موتورسیکلت دارد، تنها مجاز است که با موتور رانندگی کند و مجاز به رانندگی کامیون یا خودروی سواری نیست.

همچنین شخصی که پایه ی 1 ندارد نمی تواند یا اتوبوس و یا کامیون رانندگی کند. چنانچه فردی بدون  داشتن گواهینامه، رانندگی نماید، طبق قانون مجازات خواهد شد.

حکم موتور سواری و ماشین سواری بدون گواهینامه

طبق قانون، چنانچه راننده ای بدون گواهینامه اقدام به رانندگی نماید، وسیله ی نقلیه ی وی متوقف شده و راننده به مراجع قضایی معرفی می شود.

گفتنی است که حکم موتور سواری و ماشین سواری بدون گواهینامه طبق ماده ی 723 از قانون تعزیرات اسلامی این است که برای بار اول تخلف، پرداخت جزای نقدی و یا حبسی تعزیری تا 2 ماه یا هر دو مجازات است.

اما اگر فرد متخلف برای بار دوم تخلف نمود،این بار به 2 تا 6 ماه حبس محکوم می شود. البته هم اکنون، طبق مواد دیگری از قانون،  این حبس تبدیل به جزای نقدی شده است. باید بدانید که هرسال میزان این جزای نقدی، در قانون بودجه وضع می گردد.

گفتنی است که قانون گذار این مجازات را برای فردی که به واسطه ی حکم دادگاه از موتور سواری منع شده، ولی باز هم به موتور سواری ادامه دهد نیز در نظر گرفته است.

همچنین در رابطه با حکم موتورسواری و ماشین سواری بدون گواهینامه باید گفت: چنانچه فردی در یک تصادفی مقصر شناخته بشود و بی مبالاتی یا بی احتیاطی یا عدم رعایت قانون یا عدم مهارت او علت تصادف باشد؛ تصادفی که باعث صدمه بدنی گردد، دادگاه موظف است مجازات چنین شخصی را تشدید نماید، تا جایی که می تواند او را برای مدت 1 تا 5 سال از رانندگی محروم نماید.

البته در صورتی که راننده ی بدون گواهینامه مقصر تصادفی شناخته شده باشد و خودرو بیمه نامه ی معتبر داشته باشد، بیمه گر موظف به پرداخت خسارت هایی است که به واسطه ی بیمه نامه تعهد کرده است.  

افراد ممنوع رانندگی چه کسانی هستند؟

در برخی موارد دادگاه می تواند برای متخلفان، علاوه بر مجازات تخلفی که صورت داده اند، مجازات های دیگری مثل ممنوعیت رانندگی در نظر بگیرد. البته چنین ممنوعیت هایی دائمی نبوده و به صورت موقتی وضع می گردد و پس از مدتی نیز نقض خواهد شد. قاضی دادگاه می تواند ممنوعیت رانندگی را برای بعضی مکان ها یا برای همه  مکان ها وضع نماید.

مثلا قاضی می تواند راننده ی متخلف را از رانندگی در آزادراه یا بزرگراه منع نماید. چنانچه فردی علی رغم ممنوع شدن در رانندگی در یک مکان خاص، رانندگی کند؛ در این صورت طبق قانون برای وی مجازات هایی منظور شده است.

قتل در هنگام رانندگی بدون گواهینامه

در رابطه با حکم ماشین سواری بدون گواهینامه باید گفت: چنانچه فردی در رانندگی مهارت داشته باشد ولی گواهینامه نداشته باشد و اقدام به رانندگی کند و در هنگام رانندگی فردی به قتل برسد، نوع قتلی که در این حالت اتفاق می افتد شبه عمد بوده و فرد به پرداخت دیه محکوم می شود. همچنین چنین فردی طبق ماده ی 723 از قانون مجازات های اسلامی به پرداخت جزای نقدی و حبس تا 2 ماه محکوم می گردد.

اما اگر فردی مهارت در رانندگی نداشته باشد، گواهینامه هم نداشته باشد و اقدام به رانندگی کند؛ اگر قتلی اتفاق بیافتد مجازات فرق خواهد کرد. مجازات چنین فردی علاوه بر حبس 2 ماهه و پرداخت دیه ، طبق ماده 714 و 718 از قانون بیشتر از 2 سال حبس است.

علاوه بر این مجازات، دادگاه می تواند راننده را از 1 تا 5 سال از رانندگی یا تصدی وسیله ی نقلیه محروم نماید. گفتنی است که تصدی به معنای هدایت نمودن وسایل موتوری بوده که غیر نقلیه هستند. مثل تله کابین یا جرثقیل ثابت.

در خصوص این سوال که حکم موتورسواری و ماشین سواری بدون گواهینامه چیست؟ باید گفت: دادگاه بایستی بررسی نماید و ببیند که این تصادف به نداشتن گواهینامه ربط داشته یا نه. چنانچه دادگاه به نتیجه برسد که تصادف ربطی به نداشتن گواهینامه نداشته، بایستی حکم به جزای نقدی یا حبس و پرداخت دیه نماید. چرا که اگر راننده ی خودرو گواهینامه هم داشت، این قتل باز هم اتفاق می افتاد.

چند نکته در رابطه با گواهینامه

ما در این جا به ذکر چند نکته در رابطه با گواهینامه می پردازیم:

  • چنانچه کسی اعتبار گواهی نامه اش به اتمام رسیده باشد و بدون تمدید اعتبار آن اقدام به رانندگی نماید، مرتکب جرم رانندگی کردن بدون گواهینامه نشده، بلکه وی تخلف کرده و جریمه خواهد شد. این راننده بعد از پرداخت جریمه، می تواند طبق آیین نامه گواهی نامه اش را تمدید نماید.
  • رانندگان تاکسیبرای رانندگی باید حداقل 23 سال داشته یا از مدت زمان دریافت گواهینامه ی آنان باید 1 سال گذشته باشد. این اشخاص فاقد گواهینامه به حساب نیامده و مشمول این قانون نمی شوند.

 

 

One thought on “حکم موتور سواری و ماشین سواری بدون گواهینامه

  1. سیداحمد :

    سلام. درتصادف ماشین باموتور اگر ماشین مقصر باشد وراکب موتور سیکلت فاقد گواهینامه باشد آیا بیمه دیه پرداخت می‌کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *