ثبت ازدواج موقت اجباری نیست. اما طبق قانون در مواردی اجباری شده است. از جمله سوالاتی که در رابطه با صیغه می شود این است که ازدواج موقت به چه معناست؟ نحوه ی اجرای آن چگونه است؟ در چه شرایطی می توان درخواست ثبت کرد؟ ما در مقاله ی زیر به بررسی این سوال که در چه شرایطی می توان درخواست ثبت کرد؟ می پردازیم.

ازدواج موقت چیست؟

در متون فقهی به زن در ازدواج موقت، متعه می گویند. متعه به معنای لذت بردن و تمتع است. در نتیجه، این ازدواج با هدف لذت بردن و تمتع از جاذبه های زن و همخوابی با وی تشریع شده است. در طول تاریخ ازدواج موقت که بعضا به علت عدم امکان رابطه ی جنسی در طی قاعدگی، بارداری زنان و بیماری های زنان از طرف مردان متاهل انجام می شد، ثبت آن انجام نمی پذیرفت.

این در حالی بود که در برخی موارد زن باردار می شد و مشکلاتی از قبیل اثبات هویت طفل تازه متولد شده و اخذ شناسنامه در پی داشت. در این مواقع، قانون تحولی بنیادین را برای حل این مشکل ایجاد نمود و در مواردی ثبت کردن آن را اجباری اعلام کرد.

موارد اجباری برای ثبت ازدواج موقت

در چه شرایطی می توان درخواست ثبت کرد؟در مواردی ثبت ازدواج موقت اجباری بوده و در صورت خودداری نمودن مرد از ثبت آن، هم ضمانت حقوقی و هم ضمانت کیفری می توان قایل شد. این موارد عبارتند از:

  • مواقعی که زن در اثر ازدواج موقت باردار گردد.
  • مواقعی که شرط ضمن عقد شده باشد.
  • مواقعی که طرفین بر ثبت آن به توافق رسیده باشند.

موارد بالا، مشکل بارداری و قبول نکردن مرد را تا حد زیادی حل کرده است. ولی مشخص نیست در صورت خودداری مرد از ثبت کردن ازدواج بعد از بارداری، تکلیف چیست و چگونه می توان آن را ثبت نمود. شاید بتوان در این موارد از ضمانت های کیفری استفاده نمود و از او شکایت کیفری نمود.

برای ثبت نکردن ازدواج موقت چه مجازاتی در نظر گرفته شده است؟

عدم ثبت، مجازاتی ندارد، مگر در جایی که طبق قانون، اجباری شده باشد و مرد از ثبت آن سرباز زند. در دیگر موارد، عدم ثبت، مجازاتی را به دنبال نخواهد داشت و لازم به ثبت نیست. در صورت ثبت با توافق طرفین، امکان عدم درج در شناسنامه ی طرفین وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *